אנימציה – המדריך המלא למתחילים.

צילום:
שני דברים למדתי כבר על בשרי, [בארבעים שנה זה קצב די מאכזב]:
אנשים לא יודעים כמעט כלום על אנימציה, ולעומת זאת הם מאד מתעניינים.
אז מעכשיו כל מי שישאל אותי על עבודתי יקבל מיד את כתובת האינטרנט הזו ויוכל ללמוד הכול בעצמו. אוף איזו הקלה. בכל פעם שפותחים טלוויזיה, או מחשב נפגשים עם האנימציה. כולם יודעים שתוכניות ילדים רבות עשויות באנימציה , אבל מה שכמעט איש לא יודע הוא שבעצם כל פרסומת משודרת מכילה אנימציה , וכל קדימון [ פרומו ] . האינטרנט מפוצץ בזה. אפילו במחשב האישי [ מכירים את העוזרים של תוכנת office ?] האנימציה התגנבה לחיינו. אבל מה זה הדבר הזה שלובש ופושט צורות ועוקב אחרינו כל הזמן בשעות הפנאי שלנו מול המסך. הצילו !
אנימציה היא חפץ דומם שהופח בו תנועה [ ומכאן באופן סימבולי , גם חיים ] . לכן התרגום של המילה לעברית היא הנפשה.
זו ההגדרה הרשמית אבל היא כל כך כללית עד שאפילו אבן שנזרקת באוויר נכללת בה. האים ילד שובב ששבר חלון בכדור המשחק שלו הוא אנימטור ? לא. לא במובן שאנחנו מתכוונים לו. עבורנו אנימציה היא הפחת חיים בחפץ דומם על מסך. מסך טלוויזיה, מחשב או אפילו מרקע קולנוע. אנימציה היא האמנות שעוסקת בהזזת חפצים דוממים על מסך כך שידמה לנו שהם חיים. המון המון עבודה קשה לבעלי סבלנות הברזל שמטרתה לרמות את הצופים ולגרום להם לחשוב ששום עבודה לא הושקעה.
למתבונן המתחיל המצב הוא מבלבל. כל כך הרבה דברים שונים וזרים זה לזה נכללים בתוך אותה קטגוריה- אנימציה. אנחנו נקדיש את כמה הדפים הבאים לבחינה של כל תחום עיקרי. כך שמי שיקרא בעיון וילחץ על כפתור הדף הבא, יוכל להגיע להבנה כללית [מאד ] של התחום.
לפרק הראשון:
אנימציה קלאסית [הנפשה ] מול עיצוב בתנועה [ אנימציה מסחרית ]
זו חלוקה כל כך יסודית עד שיש הטוענים שאלו בעצם שני מקצועות נפרדים . בואו ננסה להגדיר כל אחד מהם . אנימציה קלאסית היא האנימציה שהייתה קיימת עוד לפני המחשבים הראשונים. כל האנימצייה שנוצרה אז היא אנימצייה קלאסית , והיא ממשיכה לפרוח עד היום . זוכרים את דיסני ? או הנה ברברה ? ועוד .. ברור שכן . לעולם העכבר נמלט מהחתול והחתול נמלט מהכלב . הארנב נמלט מהצייד ופלוטו נלחם בפופאי . סרטוני אנימצייה כאלו ואחרים מילאו את הילדות שלנו וממשיכים למלא את ילדותם של ילדים בכל רחבי העולם . ולא רק סרטונים קלאסיים עתיקים , ממש לא . שוק האנימצייה הקלאסית בעולם הוא עצום . קחו לדוגמא את מיקי מאוס או מיני מאוס. דמויות מצוירות שקיבלו מעמד של כוכבי על . אבל לא רק ילדים נהנים מאנימצייה קלאסית . ראיתם פעם סימפסונ'ס? ברור שכן . איך אפשר להחמיץ . אנימצייה זה כיף . אז איך בכלל עושים אנימצייה קלאסית . ובכן התשובה היא – עם הרבה סבלנות . ראיתי פעם ראיון עם מנהל אולפן ענק של אנימצייה והוא אמר העצה הכי טובה שיש לו לתת למנהלי אולפנים כמוהו ברחבי העולם היא לסלק כל חפץ חד מהישג ידם של האנימטורים . סיפרתי את הבדיחה לאשתי , שהיא בעצם המשוגעת לאנימצייה במשפחה , והיא לא הבינה את הבדיחה . כי הם כאלו . אנשים עם סבלנות ברזל . והנה הדוגמא הראשונה ללמה הם זקוקים לסבלנות המיתולוגית שלהם . שימו לב , זו לא טעות כתיב . בכל דקה יש שישים שניות . [את זה כולם יודעים ] אבל בכל שנייה באנימצייה יש 12 ציורים שונים . וזה רק אם אין אירועים מיוחדים בעלילה אחרת עוברים ל 24 ציורים בשנייה . אתם קולטים ? כמה ציורים שונים יש בסרט של שעה וחצי ? כמה סבלנות צריך כדי לצייר את כל הציורים האלו ? סבלנות ברזל לא תספיק . ושימו לב , כל אחד מהציורים האלו שונה רק במעט מקודמו . כך שאי אפשר סתם לצייר צריך להיות ממש מרוכז . זו עבודה קשה מאד ודורשת שנים של התמחות .
בגדול מאד מה שאנימטור קלאסי עושה זה לצייר תנועה . תסתכלו פעם בסרט בוידיאו על ידי לחיצה על כפתור ה jog . בכל לחיצה הוידיאו מעביר פריים אחד קדימה ונעצר . במצב כזה התנועות של הגיבורים על המסך נשברות לרצף של תמונות סטטיות . רק ההקרנה המהירה של תמונות אלו אחת אחרי השנייה , יוצרות בעין את אשליית התנועה . אנימטור קלאסי סבלן מחקה את פעולת המצלמה . הוא יוצר שורה ארוכה של ציורים שההבדלים הדקים ביניהם יוצרים אשליית תנועה כשהם מוקרנים במהירות אחד אחרי השני. אם לדוגמא הוא צייר כבר 12*60 = 720 תמונות כלומר דקה אנימציה, הוא יכול להכניס אותם לתוכנה מיוחדת והיא תקרין את התמונות ברצף מהיר וכך תיצור אשליה שמדובר בתנועה והתרחשות אמיתיים .
לפני שנעבור לסוג השני של האנימציה , עיצוב בתנועה ,
נתעכב בהסבר סוג ייחודי של אנימציה קלאסית
stop motion animation .
(בפרק הבא...)
הכותב הוא יוחאי שרון, אנימטור, וניתן למצוא את המילון המלא וגם עבודות ממש מעולות באתר שלו ושל איילת אשתו http://sharonanimation.com/heb/index.html




