לפצח את העלילה: שלבים הכרחיים, טיפים ודוגמאות
צילום: בתמונה: רגע של פיצוח עלילה בסדנת המתקדמות
– אבל איך פורטים את זה לפעולות ואז לסצנות שאמורות כל הזמן להפתיע, לשמור על מתח, לא לשעמם?
פיצוח העלילה הוא השלב שבו רוב היוצרים נתקעים, חווים תחושה של הליכה אחורה או מיאוס וזה תמיד כר פורה לחוסר ביטחון ותהיות אם לא היה כדאי ללכת ללמוד "מקצוע אמיתי" כמו שאמא אמרה…
"הדבר הכי טוב שקרה לי ככותב הוא ההבנה שהפחדים וחוסר הביטחון הם קבועים ואני עומד לעבור את זה כל פעם שאכתוב תסריט. אם בעבר אשתי הייתה סופגת את זה, היום כשאני מגיע למערכה השנייה אני נועל את עצמי במשרד. אני יודע שהחיה עומדת להשתחרר אבל לפחות אני מגן על שאר העולם מפניה…" פול פייג ("זרוקים ויורמים", "מסיבת רווקות", "עצבניות אש")
אז איך מפצחים את העלילה? כמה שלבים שחייבים לעבור דרכם, וגם כמה טכניקות יעילות:
1. אין רצון – אין עלילה
מה שמניע את הדמות שלי לעשות דברים זה הרצון השמתעורר בה אחרי האירוע המחולל. לא מספיק שהדמות שלי תרצה משהו, הרצון שלה צריך להיות חזק מכל דבר אחר. זה להיות או לחדול מבחינתה, אחרת סביר להניח שברגע שיהיה קשה, היא תוותר.
כל מה שהדמות עושה הוא על מנת להשיג את מה שהיא רוצה
עשייה=אקשן=עלילה
הרצון חייב להיות ספציפי: "להיות מאושרת" לא נחשב רצון, זה כללי מדי. "לגרום למשה להתאהב בי, כי אם יהיה לי את משה אני אהיה מאושרת" – זה רצון ספציפי. עכשיו היא תעשה הכל כדי שמשה יתאהב בה.
זכרו, דמות ראשית לא יכולה להוביל עלילה אם:
- אין לה תשוקה (רצון)
- או שהפחד שלה גדול מהתשוקה שלה
- או אם יש לה סבלנות לפני שהיא פועלת…
2. תכנית פעולה ברורה
עד סוף המערכה הראשונה (נקודת מפנה ראשונה) הדמות שלי צריכה לא רק להיות בטוחה במה שהיא רוצה, אלא גם לדעת מה היא צריכה לעשות כדי להשיג אותו. הדמות שלי צריכה תכנית פעולה.
טיפ: מאד כדאי לתכנן על דף את תכנית הפעולה של הגיבור/ה שלנו, ממש לכתוב אותה לפי מהלכים. התכנית אמורה להיות הגיונית לדמות, לאו דווקא לצופים. הדמות חייבת להאמין שהפעולה שהיא עושה תקרב אותה למטרה, גם אם לנו זה נראה קצת מוגזם…
דוגמא – תכנית הפעולה של רינה:
על מנת להרשים את משה ולגרום לו להתאהב בי צריך:
למצוא מורה לסמבה
להתאמן המון
להירשם לתחרות הסמבה הגדולה שבה משה שופט
ולזכות – וכך לזכות שוב בליבו של משה.
כמובן שתפקידנו כתסריטאים הוא לוודא שהתכנית הזו לא תתקדם כמתוכנן.
3. אם אין מחיר – אין מתח
כדי שיהיה מעניין והצופים לא יזפזפו, התסריטאים אמורים למלא את תכנית הפעולה של הדמות במכשולים. לא סתם מכשולים, מכשולים שמתאימים ספציפית לה. למשל, אם זו דמות שקשה לה לסמוך על אחרים – אני אביא אותה למצב שבו היא תאלץ לסמוך על מישהו אחר.
צריך להבין מהי נקודת החולשה של הדמות ושם תמצאו את המכשולים הנכונים. אבל זה לא מספיק שהמכשולים יתאימו לדמות, הסוד הוא במחיר. בכל החלטה של הדמות היא צריכה להרוויח משהו ולהפסיד משהו – זה המחיר וזה מביא אותנו לנקודה הבאה:
כל מכשול צריך לעלות מדרגה מבחינת הקושי שלו ומבחינת המחיר שהדמות עלולה לשלם.
אם היא לא תסמוך על המורה שלה לסמבה – בהתחלה הוא יתרגז קצת, אולי יגער בה, אבל במהלך המסע אם היא שוב ושוב לא תסמוך עליו, היא עלולה לאבד אותו ואז היא בחיים לא תזכה בתחרות.
מצד שני אם היא תסמוך עליו – היא מרגישה שהיא מאבדת שליטה, כל פעם קצת. לאט לאט היא נאלצת לשחרר עוד קצת ולחשוף את חולשותיה והמחיר עלול להיות שהיא תיפגע באופן שיהיה קשה להתאושש ממנו.
רגע השיא זה המכשול עם המחיר הגבוה ביותר, הרי רק כשתצליח לשחרר ולהיות הכי חשופה שאפשר – רק אז היא תנצח בתחרות.
4. ובגלל זה
אחת הבעיות הנפוצות היא שהעלילה מלאה אירועים שלא ממש קשורים זה לזה. הם פשוט קורים לדמות והיא מגיבה אליהם. הדמות שלי חייבת להיות אקטיבית ולהניע את העלילה ולכן כל דבר צריך לנבוע מהרצון של הדמות ומההשלכות של המעשים שלה.
טיפ: ותרו על המילים "ואז" או "באותו זמן" או "ו" והחליפו אותן במילים: "ובגלל זה"
לדוגמא:
היא רוצה להרשים את משה
ובגלל זה היא נרשמת לתחרות הסמבה שבה הוא שופט
ובגלל זה היא מוצאת מורה לסמבה ובגלל זה היא מתאמנת המון זמן עם המורה לסמבה
ובגלל זה היא חוששת שהיא מתחילה להיות תלויה בו ולאבד שליטה
ובגלל זה היא מתפתה להיפגש עם מורה אחר ובגלל זה המורה לסמבה נעלב ממנה ולא רוצה ללמד אותה יותר
ובגלל זה היא תקועה עם מורה הרבה פחות טוב כשהתחרות מתקרבת ובגלל זה היא מנסה לשכנע אותו לחזור ללמד אותה ומבטיחה שתסמוך עליו ובגלל זה הוא מסכים ובגלל זה הם מתאמנים המון
ובגלל זה היא מתחילה לאפשר לעצמה לסמוך עליו ובגלל זה הם מתקרבים
ובגלל זה היא מתחילה להרגיש שהיא מתאהבת בו….
הלך על משה, הבנתם את הרעיון.
5. אל תתקבעו
רגע שבו דמות נתקלת במכשול הוא רגע של לחץ עבורה ואין כמו רגע של לחץ ללמוד על האופי של הדמות שלנו, וגם על השינוי שחל בה במהלך התסריט.
רגע שבו דמות נתקלת במכשול הוא רגע של לחץ עבורה ואין כמו רגע של לחץ ללמוד על האופי של הדמות שלנו, וגם על השינוי שחל בה במהלך התסריט.
טיפ: כשאתם מציבים את הגיבור/ה שלכם מול מכשול או מצב מלחיץ – תעצרו ותחשבו על 3 דרכים שונות שניתן להגיב לסיטואציה כזו, גם אם אתם חושבים שאתם יודעים בדיוק מה הדמות שלכם תעשה. לפעמים אנחנו כל כך סגורים על משהו, שאנחנו לא רואים אפילו את האופציות. תמיד שווה לבדוק אם יש דרך יותר מותחת/מצחיקה/מאתגרת/מפחידה שניתן ללכת בה.
טיפ לסיום: ממליצה בחום לשרטט תרשימי זרימה לעלילה. כדי להבין מה הכוונה בתרשים זרימה של עלילה, אני מצרפת בסוף הכתבה את תרשים הזרימה שהכינו מעריצי הסדרה "מראה שחורה" לפרק האינטראקטיבי "באנדרסנאצ'". תהנו!
הכתבה באדיבות מרב שקד - בית ספר "תסריטאות" לכתיבת תסריט
תסריטאות מסקרנת אתכם? הצטרפו לאחת הסדנאות שלי