התכוננו נכון לטרולים: סיכום הרצאה על טרולינג בקהילות.
צילום: גלי מאירי
את ההרצאה העביר אנדרו לוזובסקי Andrew Losowsky מחברת VOX MEDIA .
אנדרו הוא המנהל של קוראל, פלטפורמת קוד פתוח של VOX שמאפשרת ניטור של תגובות באתרי עיתונות מובילים, כולל וושינגטון פוסט, וול סטריט ג'ורנל ועוד.
כותרת ההרצאה הייתה – איך להתכונן לטרולים.
קודם כל, הוא אומר, חייבים להבין שהכל פוליטי. אין דבר שאינו פוליטי ושאינו קשור לדעות לכאן ולכאן, וכאשר אנחנו מנהלים שיח צריך להיות מוכנים עם תכנית פעולה לרגע שבו זה יתפוצץ. התוצאות של הפיצוץ יכולות להיות הרות אסון – אנשים ירגישו לא בטוחים, יעזבו, והקהילה שלך תיפגע. הדבר הכי חשוב בניהול קהילה הוא שחברי הקהילה ירגישו בטוחים בתוכה וירגישו שאתה כמנהל קהילה בצד שלהם ומגן עליהם.
אז מה זה בעצם טרולינג?
חשוב להבין קודם כל שטרולינג זה התנהגות, זה לא בנאדם, וחייבים להבין:
- מהי ההתנהגות
- מה המטרה שלה
- מהי ההשפעה על הקהילה
- מה המוטיבציה
אז אפשר לחלק את ההתנהגות הטרולית ככה:
* הצדקן "אני לא מבין למה אתה צריך לדבר על… בקבוצה של…. " - מישהו שמתנשא על אנשים אחרים וגורם להפסקת דיון שהוא לגיטימי
* המפריע - שלוקח את השיחה לכיוון אחר לגמרי "הסיפור האמיתי הוא…"
* הבדחן - מוסיף לדיון בדיחות שמרדדות את השיח
* המניפולטיבי - שנכנס לדיונים בפורום של חברה מסויימת ומציע את השרות המתחרה, כאילו בתמימות.
* המתחזים - מסוכנים מאד. לדוגמא, אלטרייט שפותחים פרופילים של נשים שחורות ומתנהגים דרך הפרופילים האלה בצורה נוראית, מוציאים שם רע לכל ה"נשים השחורות". לדוגמא אנטישמים שמתחזים ליהודים ודרך הפרופילים האלה אומרים אמירות מקוממות שיוצרות שנאה כנגד ה"יהודי" בפרופיל ושאר היהודים. יוצרים אווירה של פאראנויה בקבוצה, חוסר אמון מי "אמיתי" ומי מזוייף.
* המתקיפים - אנשים שפועלים אישית נגד חברים אחרים בקבוצה וגורמים להם להרגיש לא בטוחים.
מה המטרה שלהם?
-למנוע שיחה טובה
-לקבל הכרה, תשומת לב, "מחיאות כפיים"
-להרגיש יותר חכמים מכולם
-להרגיז אנשים בכוונה, לפגוע בקהילה. מספיק סוציופת אחד כדי לפגוע באופן משמעותי בקהילה שלמה
-לשנות את הדעה של חברי הקהילה
-לקבל לייקים (בשביל הדופאמין) וקליקים (בשביל שיווק של חברה מתחרה, מוצר, לקבל טראפיק)
מהי ההשפעה על הקהילה?
-יש כאוס בקהילה
-אנשים מרגישים לא בטוחים
-אנשים עוזבים
-נוצרת פרנויה (מתחזים? מי אתה? האם אתה אמיתי?)
-אנשים משתכנעים נגד מטרות הקהילה המשותפות
-אנשים נגררים להתנהגות הפרועה.
ובכן, למה אנשים נוקטים בהתנהגות טרולית?
ואללה, זו שאלה לא מעניינת. פשוט לא מעניין אותנו מה המוטיבציה של הבנאדם לעשות את זה, אלא רק איך אנחנו מפסיקים אותו.
אנחנו כמנהלי קהילה צריכים שתהיה לנו תכנית, שכל מנהלי הקהילה מודעים לקיומה ושותפים לה.
כלומר - ממש להיכנס למודל של ניהול סיכונים של סייבר וליישם אותו על הקהילה:
על מה אנחנו מגנים?
ממי אנחנו מגנים על זה
אם אכשל בהגנה כמה גרוע יהיה מצבי?
כמה סביר שאצטרך לנקוט בתוכנית הגנה או שאהיה מותקף?
כמה אני מוכן להשקיע כדי למנוע את פוטנציאל הנזק?
אנחנו צריכים להבין איך אנחנו מזהים את המצב:
איך הם הולכים להטריל את הקהילה
איך אני אבחין בזה
מה אני אעשה הלאה.
הדרך שעוצרת, לדברי לוסובסקי, את רוב הטרולים בשלב מאד מוקדם של הפעילות שלהם היא שליחת שאלה בפרטי "האם הכל בסדר?"
השאלה הזו מעוררת את הטרול מההתנהגות הטרולית, וברוב המקרים הבנאדם פשוט מתנצל (טוב לא נשכח שהוא מדבר פה על טרולים בעולם המערבי ולא על ישראלים אז לא בטוח שאצלנו זה יעבוד)
בד"כ הפתרון טמון פשוט פה, שאלה מחבר קהילה / מודרייטור / מנהל הקהילה בפרטי
חשוב מאד לשמור על צוות מודרייטורים מגוון שייתן מענה לכל האנשים בקהילה ושכל האנשים ירגישו בטוחים.
ככה שלא משנה מה תוכנית הפעולה שאתם מכינים ל"יום הדין" ולטרולים שמסתובבים בקבוצה שלכם, צריך שתהיה לכם אחת.
מוכנה, סדורה, שכל מנהלי הקהילה מכירים ומסכימים איתה, כמובן שברוב המקרים מומלץ לשתף את הקהילה באופן ההתנהגות הרצוי בה ובאופן שבו צריך לדווח למנהלי הקהילה אם מישהו חורג מהכללים שהוסכמו.
כאשר מתבצעת חריגה שכזו - צריכה להיכנס לפעולה התכנית שהכנתם מראש, תהיה אשר תהיה, שתתחיל בניסיון להרגעת הטרול ותמשיך בפעולות של מחיקה / חסימה / הקפאה - לפי התכנית שהגדרתם מראש.
שאם לא הבנתם עד כה - זה מה שחשוב.
הנסיעה התבצעה מטעם חברת קומוניטייז - כלי יעיל למוניטיזציה של קהילות.