איך אפשר להתבלבל בין טיגריס אמיתי לטיגריס ממודל? עובדה שאפשר

צילום: מתוך הסרט
חיי פי הוא סרטו החדש של הבמאי אנג לי (“על תבונה ורגישות”, “נמר דרקון”, “הר ברוקבנק” ועוד) ואולי אחד הסרטים המעניינים והמפתיעים שראיתי השנה, שלא לומר טובים, כי זה באמת, כל אחד והטעם שלו. אבל אני התאהבתי עמוקות. הסרט מבוסס על ספרו של יאן מארטל שיצא לאור ב–2001 וזכה להצלחה גדולה
ומספר את סיפורו של הגיבור פיי, שמאופיין כדמות שנמשכת לעולם הדת והמיסטי, כזו ששואלת רבות על קיומו וצורתו של האלוהים וזהו גם האלמנט סביבו נרקמת העלילה.
פיי חי עם משפחתו בהודו, בעולם קסום ועמוס חיות (תלת מימד מהמם) . אביו הוא בעל גן חיות מקומי ובו טיגריס בנגלי גדול ויפייפה בשם ריצ'רד פרקר. משבר כלכלי כופה על משפחתו של פיי להגר מהודו כדי למכור את החיות, והפמלייה כולל החיות (תיבת נח), עולים לספינת מסע שעושה את דרכה לקנדה, אך סערה מטביעה את ספינת המשא שבה הם נוסעים והנער המתבגר פיי מוצא את עצמו לבדו, באמצע אוקיאנוס, בסירת הצלה, עם זברה פצועה, צבוע דוחה, קוף מתוק וריצ'רד פרקר, הטיגריס הבנגלי
הסרט מתאר את התמודדותו של פיי עם בדידותו, האובדן של משפחתו, השאלות הפילוסופיות
על קיומו של אלוהים ובעיקר את הישרדותו מול סערות האוקיינוס ומול רעבו של הטיגריס ריצ’רד פארקר שחולק איתו את הסירה. אתגר לא קטן לכל קולנוען שלא יהיה
מכיוון שבכל זאת מדובר בטיגריס שצריך לחצות אוקיינוס על סירה, לאנג לי לא היתה אפשרות לצלם טיגריס בנגלי אמיתי לאורך כל הסרט ולשם כך קם צורך לשלב בין טיגריס אמיתי לטיגריס ממודל, או מה שנקרא באנגלית
CGI
לי בעצמו אמר שזה היה האתגר הכי גדול שהיה לו בכל שנותיו כבמאי “זה ספר שלא קל לעשות ממנו סרט, יש בו המון דמיון והשימוש בתלת מימד היתה דרך לפתוח מימד נוסף שיעביר את העוצמות של שורות הספר..”. החשיבות בסיפור וברוחניות
אבל מכיוון שטכנולוגיית התלת מימד היתה זרה לו לחלוטין, הוא היה צריך ללמוד אותה ולא רק ללמוד אותה, אלא לנכס אותה לצרכיו ובראשם צורך אחד חשוב במיוחד - אמינות, שכן אם הטיגריס לא ירגיש אמיתי, מערכת היחסים בין הגיבור פיי לדמות המשנה ריצ’רד פארקר, לא תרגיש אמיתית ומשכנעת “טיגריס הוא קודם כל חיה אלימה וחזק, הוא לא אדם, אין לו תכונות של אדם, הוא חיה שיודעת את כוחה” (אנג לי).
(Jeff Okun) ג’ף אוקון
אחראי האפקטים של הסרט סיפר כי לבמאי היה חשוב שכל צעד, נשימה או קיפול פרווה של הטיגריס ירגישו אמיתיים ולטובת זה, הם ממש היו צריכים לצפות וללמוד איך מתנהל טיגריס בנגלי במשך תקופה: תנועות, מבטים והליכה. לאחר מאות שעות צפייה בטיגריסים, דמותו של ריצ’רד פארקר התעוררה לחיים
האתגר הגדול ביותר היה לגרום לשילוב בין החומרים - הטיגריס המצולם והממודל, להיראות אמיתי ואמין. 15 אנשים עבדו על ריצ’רד פארקר בכל מיני מקומות בעולם (לוס אנג’לס, הודו, קנדה) ועיצבו כל שיערה ושיערה מפרוותו. בנוסף לכך מספר סצנות צולמו במספר פריימים גבוה יותר על מנת להיכנס לפרטים (זהירות דגים מעופפפים בדרך אליך!) תקציב הסרט הוארך כ - 120 מיליון דולר והכנסותיו עומדות כרגע מעל 300 מיליון. פוקס שהזמינו את אנג לי לביים את הסרט, כבר מדברים על אדפטציה לספר כבר משנת 2000 , העבודה עליו ערכה כמעט 3 שנים, והוא מועמד לאוסקר הסרט הטוב ביותר לשנת 2013
הסרט מוקרן בתלת מימד, אבל לא צועק לך בפרצוף הי! תראה אותי! אני תלת מימד! הוא זורם לעיניים באופן שהתלת מימד לא מרגיש כטכניקה אלא ככלי מבע קולנועי שמקדם ותורם לבימוי ולעלילה
ואי אפשר שלא להתבלבל ולשאול את עצמך האם מה שאתה רואה הוא אמיתי או פיקציה. המשימה הושלמה
לצפייה במייקינג אוף המוצלח של חיי פיי




