הסוד לקומדיה טובה ע"פ סטיב קפלן: אל תנסו להיות מצחיקים

צילום: יח"צ
סטיב קפלן, מומחה לקומדיה, יועץ ועורך תסריטים ל HBO, Dreamworks, Disney, Paramount ועוד הגיע בשבוע שעבר לסינמטק הרצליה כדי להעביר סדנת קומדיה. כשמונים כותבים, סטנדאפיסטים, בימאים, סופרים, סטודנטים וחובבי הז'אנר באו להשתתף בסדנה ולקבל כלים מעשיים לכתיבה קומית.
"ככל הנראה דרמות מצליחות יותר מקומדיות מכיוון שההיצע של דרמות הוא גדול יותר", אומרת גיתית וינר, מנכ"לית סינמטק הרצליה, "בישראל יש נטייה ללכת לכיוון הדרמטי והטרגי ופחות לכיוון המשתובב והקליל.... ישנן מעט קומדיות ישראליות שיוצאות מידי שנה והמון דרמות. מסלולי הקומדיות הרבה פחות מפותחים ומרתיעים יוצרים, כי בסופו של יום כתיבה קומית היא כתיבה מורכבת עם המון ניואנסים. יש איזושהי תפיסה מוטעית שקומדיה היא דרך נמוכה יותר לתקשר או להעביר מסרים ודווקא בעיניי הרבה פעמים באמצעים קומיים אפשר לגעת בנושאים קשים וכואבים בצורה יותר מתקשרת."
אז הנה לפניכם חמישה טיפים נהדרים לכתיבה קומית:
1. אין מה לנסות להיות מצחיקים. מצחיק זה מה שגורם לכם לצחוק, אבל מצחיק זה עניין סובייקטיבי. מה שמצחיק אותי לאו דווקא יצחיק אותך ודברים שהצחיקו אותי בדראפט הראשון פתאום לא מצחיקים בדראפט השני. עם זאת, החיים הם קומיים. כולנו הרי נמות בסוף ולמרות זאת אנחנו עסוקים כל יום בלעשות דברים כדי לשפר את הרגשתנו. אנחנו חיים על תקווה, אנחנו חיים למען המחר וזו סיטואציה קומית. "קומדיה עוזרת לנו לחיות עם מי שאנחנו, היא מספרת את האמת על אנשים", אומר סטיב קפלן, "במקום לשבור את הראש על בדיחות ופאנצ'ים, כל מה שצריך לעשות זה לומר את האמת, לדבר בכנות ופשטות ולהוסיף אנושיות לרגע - ויש לכם קומדיה".
2. ההגדרה של קומדיה על פי סטיב קפלן: "גבר/אשה רגילים, שנאבקים כנגד אינספור מכשולים בלתי אפשריים מבלי שיש להם את הכישורים והכלים הנחוצים כדי להצליח, ועם זאת, הם לא נכנעים לעולם". כלומר, הגיבור הקומי הוא אנטי גיבור- אין בו גדולה. הוא בדרך אדם פשוט שחסר חלק או את כל הכישורים המתאימים כדי להצליח, אבל הוא נחוש להצליח. יתכן שהוא לא חכם במיוחד, או לא בוגר במיוחד, או סתם מיזנתרופ, וככל שיש לו פחות כישורים מתאימים להצליח במשימה, כך הגיבור יותר קומי ופחות דרמטי. "ככל שהדמות שלי יודעת פחות, כך המצב קומי יותר".
3. הדמויות בקומדיה רוצות "לנצח", להצליח במשימה, להשיג את מבוקשן. לדמויות בקומדיה מותר לעשות הכל כדי "לנצח" והן משוכנעות שכל פעולה שהן נוקטות אכן תקרב אותן למטרה, לא משנה כמה הזוי זה יהיה.
4. מערכת יחסים מטאפורית: לכל זוג דמויות יש מערכת יחסים מוגדרת: שותפים לדירה, אב ובן, בוס ועובד. וודאו שלכל מערכת יחסים כזו יש מערכת יחסים מטאפורית, כלומר מתחת לפני השטח. למשל אם יש לנו שתי דמויות שהן שותפות לדירה, מערכת היחסים המטאפורית שלהם יכולה להיות כשל הורה וילד או זוג נשוי. הפער בין מערכת היחסים הברורה לבין זו המטאפורית מדגישה את התפיסה השונה של כל דמות והיא קומית.
5. "קו ישר, קו גלי": כדי שסיטואציה תהיה קומית לא מספיק לראות מישהו עושה טעות טפשית או מסתבך, צריך גם דמות שצופה בו מסתבך.. כלומר, בזוג דמויות קומיות (השמן והרזה, סיינפלד וקריימר וכו') ישנה תמיד דמות אחת שיוצרת את הבעיה ("הקו הישר") ודמות שניה שמתבוננת בה, שמייצגת בעצם את נקודת המבט של הצופים, אך גם היא חסרת הכישורים לפתור את הבעיה ("הקו הגלי").
את סדנת הקומדיה אצרה וערכה רות לב ארי והיא נערכה בשיתוף איגוד התסריטאים ואיגוד המפיקים וקרן הקולנוע הישראלית.





