סרטים עסקיים – תוכן, סגנון וכל מה שביניהם

צילום: דוד בן ארי DRONZ
לאחר התלבטות החלטתם לבסוף להפיק סרטון לעסק או לשדרג את הסרטון הקיים שעם הזמן קצת התיישן. השם הגנרי שעולה לכם בראש הוא סרט תדמית, אבל רגע, מה זה סרט תדמית? איזה סוג של סרט אתם צריכים? ולאיזה תדמית אתם חותרים? ואסור לשכוח את האילוץ המרכזי – מה סכום הכסף שתהיו מוכנים להוציא על הפקת הסרט? אז בואו נעשה קצת סדר בדברים.
סרט תדמית הוא שם גנרי שמאחד בתוכו משפחה מאד גדולה של סרטים שלכל אחד מהם סגנון, שפה ומטרה אחרת. לאחר הגדרת סוג הסרט לאור המטרות אותם הוא אמור לשרת (תוכן) יש לא מעט טכנולוגיות וגישות להפקת אותו התוכן (הסגנון)
הכתבה באדיבות דויד בן ארי , מנכ"ל ומייסד פאזל מדיה ו- DRONZ צילום אווירי
סוגי הסרטים העסקיים הנפוצים:
סרט תדמית
המטרה בסרט היא לארוז את כלל התוכן אודות העסק/נותן השירותים לכדי סרט שגם בתוכן וגם בסגנון יעביר את המידע והתדמית אותה הלקוח רוצה לייצר/לחזק (לדוגמא: תדמית איכותית)
הסרט שמובא כאן לדוגמא הוא סרט תדמית שהפקנו לעיר נס ציונה בשנת 2015. בסרט היה חשוב ללקוח לייצר תדמית איכותית לעיר וכזו שתשדר שהעיר "גדולה" ממה שהיא באמת. בכל המובנים. הסרט משלב צילום קרקעי, שילוב חומרי ארכיון, צילום אווירי מרחפן, אריזה גראפית מונפשת וקריינות, בנוסף בקריאטיב היה חשוב לנו לבדל את הסרטון הזה מהדרך הנפוצה והקירטיב שנבחר הוא שהעיר "מציגה" את עצמה.
סרט מוצר
המטרה בסרט היא להעביר מידע ספציפי אודות מוצר, ייחודו, יתרונותיו מול המתחרים אם יש תוך בידול והדגשת חוזקות. סרטי מוצר יכולים לשמש לטובת הצגה בתערוכות, כסרטי מכירה ללקוחות קצה ואף בשלבים המוקדמים, אפילו לפני יצירת האב טיפוס כסרטון המחשה/הדגמה לגיוס משקיעים.
הסרט המובא כאן לדוגמא הינו סרטון מוצר עבור GLOCK לאקדח מדגם GLOCK 19, הסרט הופק בתלת מימד מתוך רצון לפרק את המוצר לחלקיו השונים והצגתו המיטבית ללקוחות הקצה, הסרט מייצר תחושה הייטקית המדגישה אלמנטים עיצוביים ומחזקת את התדמית האיכותית שקיימת לחברה.
סרט הדרכה
המטרה בסרט להעביר הדרכה אודות נושא ספציפי כמו תפעול מוצר, שימוש באמצעי/מוצר ועוד. המידע יכול להיות כללי, ספציפי ובנושאים נוספים כגון הדרכת בטיחות (סרטון בטיחות), הדרכת עובדים, כללי התנהגות וכו'.
הדוגמא המובאת כאן היא סרטון הדרכה מצולם משולב עם אריזה גראפית מונפשת שהופק עבור רשות שדות התעופה לנמל התעופה בן גוריון. הסרטון מוצג בפני מאות אלפי טסים העוברים בשדה התעופה מדי חודש בתהליך בדיקת כבודת היד. היה חשוב ללקוח לשמור על רמת הפקה גבוהה, העברת מידע אפקטיבית ללא שימוש בסאונד ומכובדות המתאימה לגוף כנמל התעופה בן גוריון.
סרט לגיוס משקיעים
המטרה היא להעביר את המידע בצורה השיווקית ביותר אודות המוצר/השירות החדש שלשמו רוצים לגייס משקיעים. לרוב סרטים קצרים וממוקדים, קצביים, מודרניים ואטרקטיביים ויזואלית.
הסרטון המובא כאן לדוגמא הופק עבור חברת STAIRTRIDER כסרט מוצר לגיוס משקיעים. הסרטון הופק באנימציית תלת מימד תוך אילסטורציה מלאה לשימושיות ויתרונות המוצר והמהפכה שהוא יוצר. היה חשוב ללקוח שאיכות הפקת הסרט והנראות שלו תייצר תחושת יוקרה בפני המשקיעים הפוטנציאליים ושהתוכן הייחודי למוצר יעבור בצורה הממוקדת והעניינית ביותר.
סרט חברה/ פנים ארגוני
סרט שמטרתו להקרין בתוך אירוע פנימי של החברה, לאורחי החברה, עובדי החברה, לכנס ספציפי או לצרכים פנימיים.
הדוגמא המובאת כאן היא סרט חברה להקרנה באירוע של חברת אורפק. הסרט הופק באנימציית דו מימד WHITEBOARD מתוך רצוך לייר הנגשה גבוהה של התכנים ועניין רב לצופים בשימוש בטכנולגיה של יד מציירת. הסרטון עוצב על פי ספר המותג של החברה תוך דגש רב על הפרטים שייצרו חוויה חיובית חזקה לעובדי החברה.
אוקי, אז אחרי שהבנו את סוגי הסרטים השונים, מה עושים עכשיו?
לאחר שהגדרנו בצורה מדויקת מה סוג הסרט לאור מטרות הלקוח שלשמן הוא מופק, ניגשים לביצוע תחקיר. התחקיר לרוב הנה פגישה של התסריטאי/תחקירן עם אנשי החברה בו מנסים לדייק את המטרות של הסרטון, קהל היעד, התנגדויות, ייעוד דרך ההפצה, מתחרים פוטנציאליים לצורך בידול ועוד...
המטרה העיקרית של התחקיר היא לבודד את הרעיון שברצוננו להשאיר לצופה בראש בצורה יזומה ומתוכננת. רעיון (קונספט) צריך להיות ממוקד ככל שניתן (עד 8 מילים ועליו להיתמך במהלך הסרט הן סמנטית (בתוכן המילולי בתסריט, על ידי הדגשה, חזרה במידת הצורך ועוד) והן באמצעים האודיו- ויזואלים שייבחרו להפקת הסרט, בגדול זה אומר האם הסרט יהיה על בסיס חומר גלם מצולם או סרט שבעיקרו הוא אנימטיבי. כמובן שיש שילובים של השניים בכל מיני רמות ושילובים של אלמנטים נוספים כגון צילומי אוויר, הדמיות תלת מימד, פרזנטורים, קריינות, עריכת סאונד ועוד, למעשה כל סרט מצולם מקצועי משלב אנימציה ואריזה גראפית ברמה כזאת או אחרת.
לדוגמא: סרט מוצר שרוצה למכור עט מהפכני שהדיו שבו לעולם לא נגמר. רעיון (קונספט) שיווקי ישיר ביותר יכול להיות "אני רוצה/צריך כזה עט" (סה"כ 4 מילים) התסריט ייבנה כפירימידה הפוכה שכל התוכן הסמנטי/הויזאולי והקולי יתמוך ויחזק את הקונספט הזה כך שבסוף הסרטון הדבר היחידי שהצופה יזכור יהיה את הרעיון: "אני רוצה כזה עט"

הצופים שייחשפו לסרט יצפו בו לרוב פעם אחת וגם לרוב בקשב חלקי ברמה כזאת או אחרת, אנו בתור יוצרי הסרטון רוצים להבטיח במידת האפשר שהרעיון/קונספט שאיתו הצופה יישאר הוא הרעיון המזוקק שלשמו הלקוח הוציא את כספו. כשהמטרה שיווקית- הקונספט יהיה שיווקי כבדוגמא המצורפת. כשהמטרה תדמיתית למען הדוגמא, תדמית איכותית, הקונספט/רעיון יהיה: "האיכות שלנו עבור ההצלחה שלך".
סרטון עסקי טוב על סוגיו השונים מחייב מחקר מעמיק, תכנון וביצוע טכני ברמה גבוהה על מנת להבטיח את הצלחת הסרט והשגת מטרותיו, בין אם אלו מטרות תדמיתיות, שיוקיות או הדרכתיות. סרט תדמית טוב חייב להיות כלי שישרת את העסק ולא הוצאה כספית. הכלי הזה כמו כל מוצר/שירות שהעסק מוציא עליו כסף חייב להיות מסוגל לייצר "הכנסה" כספית אם בצורה ישירה כסרטון מוצר למכירה ישירה ללקוחות הכסף ואם בצורה עקיפה כסרטון תדמית שמייצר תדמית חיובית לעסק ומגדיל את כמות הפניות.
הפקת סרטון מקצועי בכל מקרה תעלה סכומי כסף נכבדים המתחילים באלפי שקלים בודדים ויכולים להגיע לסכומי עתק של מאות אלפי שקלים לסרטון קצר בן כמה דקות. הכל תלוי באילו אלמנטים ישתמשו במהלך הסרטון ומה תהיה רמת הביצוע של אותם האלמנטים. סרט שתציגו בין אם באתר הבית של בית העסק או בכל מקום אחר יוכל להביא תועלת רבה באם ייעשה כהלכה ובאותה מידה יוכל ליצור נזק רב אם יופק באופן חובבני.
הכתבה באדיבות דויד בן ארי , מנכ"ל ומייסד פאזל מדיה ו- DRONZ צילום אווירי






