דינאמיקת עולם התוכן בעידן ריבוי המסכים
צילום: לוגו
מרבה מסכים מרבה דאגה
העידן הצרכני הנוכחי מתאפיין בריבוי מסכים ונקודות ממשק עם הלקוח ובכך מציב בפני מותגים וגופים מסחריים אתגרים מעניינים בתחום ניהול התוכן השיווקי ואופן ההנגשה שלו אל הצופה.
כבמאי ומפיק קריאטיבי של תוכן שיווקי אני נתקל לא אחת בקרב מותגים וחברות גדולות וקטנות גם יחד, באילוצים שיווקיים ומסחריים אלו, הגורמים לעשיית מניפולציה על פרסומות שהופקו במקור עבור הטלוויזיה על מנת להיות מותאמות גם לתצוגה כבאנרים במגוון גדלים וצורות בקמפיין האינטרנטי, ואי אפשר כמובן בלי קצת נוכחות במובייל שתביא לעריכה מקוצרת עבור האינסטגרם שם בכלל נדרש פריים ריבועי בעוד שהפרסומת המקורית צולמה והופקה בפורמט HD למסך רחב.
הכתבה באדיבות עמית אייזן - במאי ומפיק קריאטיבי
וזה לא מסתיים כאן, בחנויות הקונספט של החברה נמצא פעמים רבות פלטפורמות תצוגה ייחודיות ולא אחידות. בעוד בחנות אחת תכנן המעצב שני מסכים שטוחים העומדים אחד מעל השני, הרי שבשנייה המסכים הם צמודים ופרושים בטור לרוחב ובשלישית בכלל מצוי קיר וידאו צר וגבוה מסביב לעמודים וכל זאת לאחר שכסף רב הושקע בצילום K4 אופקי.
ומה גם שאותה החברה סגרה לאחרונה חוזה חסויות עבור מותגיה השונים, שבמסגרתו הם יפורסמו כאמור במגרשי כדורסל, שם קיימים מסביב למגרש מסכי LED ברזולוציות נמוכות ובפורמט צר וארוך...ובעוד חודש נדרש אותו העסק להציג בביתן בתערוכה שעבורו עוצב קיר וידאו המגיב לתנועה...אני מניח שניתן כבר להבין את מהותה של המורכבות.
תכנון זו לא מילה גסה
אז איך ניתן להתמודד נכון אל מול מגוון הפלטפורמות הללו מבלי לוותר על איכות התצוגה?
איך נוכל למנוע מראש או למזער את ההתעסקות הסיזיפית בהתאמות הנדרשות?
וחשוב מכל מעבר להתאמת התכנים, איך נצליח לייצור תוכן רלוונטי ומתאים פר מדיה וקהל?
המפתח למענה על שתי השאלות הללו טמון בתכנון מוקדם ונכון ובבחירת אנשי המקצוע המעורים באתגר ויודעים לתת לו מענה איכותי. עסק המבוסס על ניהול קמפיינים ועל חשיפה שוטפת חייב למפות נכון את צרכי ההפקה השונים, להעביר את המידע המקדים לספקיו השונים באופן מדויק ולוודא מבעוד מועד כי מי שמפיק עבורו את התוצרים אכן מבין את הצרכים השונים שכל פלטפורמת תצוגה דורשת. בשל דינאמיות העולם המסחרי, גם עם התכנון המוקדם, וקביעה מראש מהו המוצר השיווקי בו נשתמש ולאילו פלטפורמות הוא נועד והפקת התוכן, עדיין יגיע הצורך בהתאמות והמרות מפלטפורמה לפלטפורמה, ולכן הטיפים שלהלן יסייעו לכם לצלוח את המשימה:
- נסו לאסוף מידע מראש מבתי ההפקה השונים שמולם אתם עובדים שלא יסתכם רק בשאלה האם הם יודעים ליצור תוכן "רספונסיבי" אלא באמת להבין את יכולתם הקריאטביות וההפקתיות שיספקו מענה בדרך הפנייה והתאמת התכנים למדיות השונות ואת ההבנה בהכנת הקבצים לשידור במערכות הטכניות, תוך התחשבות בסוג הקהל, החלל בו יוצג התוכן ואופי הצפייה של הקהל.
לדוגמא :דין פרסומת בטלוויזיה אינו זהה לזו של פרסומת שמוצגת בביתן בתערוכה, במייצג וידאו או באינסטגרם. לא ברמת התכנים והמסרים שמנסים להעביר ובעיקר לא בדרך הצפייה והפוקוס של הקהל.
דוגמא נוספת: דין באנר באינטרנט שונה בקצב ובתחלופות העברת המסרים ביחס הצפייה מזה, למשל, של באנר המשודר במשחק כדורגל לקהל במגרש או לקהל בבית שצופה במשחק.
- וודאו כי אנשי המקצוע שנבחרו אכן התנסו ומכירים את המגבלות בהכנת התכנים, ביכולות הטכניות של המערכות שמשדרות ובפריסת הקבצים למדיה הסופית לשידור.
לדוגמא: צלם ואו במאי פרסומות שנבחרו לצלם תכנים עבור מייצג וידאו שיוצג בסופו של דבר ע"ג קוביות שמורכבות ממסכי LED בגובהה 4 מטר למייצג בחלל גדול.
- תאמו פגישה מרוכזת של כלל הספקים על מנת שהעבודה תהיה יעילה וקריאטיבית יותר:
למשל, פגישה בין מעצב החלל בחנות לצוות הטכני והבימוי של התוכן, חשיבה נכונה ותאום בין הגורמים ייצרו תהליך עבודה בריא שימנע תקלות ויניב בסיום התהליך מוצר איכותי הומוגני ומדויק וגם יסגור את הפינות של דרך הכנת הקבצים למדיות השונות ודרכי עדכון טכנים גם בהמשך.
- הכינו רשימה מסודרת של סוגי שידור אופציונליים לתחום שלכם כולל גדלים רזולוציות וסוגי "סגירת" הקבצים.
לדוגמא: בעסק שכולל חנויות המצוידות באמצעי שידור שונים, נסו לתכנן מראש אלו פלטפורמות ידרשו להצגת המוצר.
(מסכי פלזמה בווריאציות שונות קירות LED, מסכי מגע...).
- כבר בתחילת החשיבה על הקמפיין, תכננו "סטורי בורדס" רחבים ובעלי מעוף שכוללים גרסאות עיצוב גם לוורסיות קצרות ומסרים ממוקדים ושונים.
לדוגמא: כמו שבכל תהליך מיתוג יציגו בפניכם מגוון פלטפורמות בהן "יחיה" התוכן שלכם, מברושור דרך בילבורד ועד לתחנות אוטובוס, כך גם בהפקות וידאו, תוכן דינאמי ותוכן אינטראקטיבי: רק שבהם צריך לקחת בחשבון ששינוי כרוך בעבודה מורכבת יותר ובפלטפורמות ניהול ושידור מגוונות ובעיקר בזמן הכנה והתקנה ארוך.
- תכננו מראש זמן ביום צילום גם ל"סטורי בורדס" הקצרים ומקדו תכנים ספציפיים ושאותם כדאי לצלם גם בצורה אורכית.
לדוגמא: צילום אנשים, שחקנים או דוגמנים שיתאימו לשידור במרחבים אנכיים ברזולוציות גבוהות
סיכומו של דבר
ממשק נכון בין אנשי ההפקה השונים לבטח יקל ולרוב יוזיל משמעותית תקציבי הפקה ובהמשך כאמור ישאיר פחות מקום להפתעות או עיוותי תוכן לתבניות שלשמם הוא לא נועד. תכנון נכון גם ישמר איכות הווידאו המקורי שלא ייפגע מהגדלות מיותרות, שינויים והמרות רבות או אינוס לאריזות גראפיות לא רצויות. בעבודה מתוכננת נכון, יופרה גם התהליך הקריאטיבי ובסיכומו של דבר נקבל תוצר נכון מדוייק שיתאים למדיה ולקהל הצופה בו ויאפשר לנו לקדם את המטרות העסקיות והשיווקיות שלנו.
זכרו שקהל שצופה במדיה שהתוכן המשודר בה לא הותאם בצורה נכונה עבורו נשאר בסוף רק עם מקבץ של דימויים מרצדים חסרי משמעות.
הכתבה באדיבות עמית אייזן - במאי ומפיק קריאטיבי, בוגר מכללת Pratt Institute היוקרתית בניו יורק במגמת עיצוב דיגטלי ומדיה אינטראקטיבית.
לעמית מעל 15 שנות נסיון בניהול הפקה ובימוי תכנים שיווקיים בפרוייקטי מולטימדיה מורכבים במגוון רחב של תחומים ותוצרים הכוללים מרכזי מבקרים, תערוכות, סרטי תדמית ומוצר, עמדות אינטראקטביות, משחקים, וידאו ארט ועוד.