מה עושים עם כל הניירת הזו
אייל אלון מסייע לנו לפתור את הסבך

צילום: לוגו
מאז ומעולם העדיפו אנשים להיות עצמאיים, "בוסים" לעצמם, אך ברוב המקרים החליטו רבים וטובים להשאר שכירים בחברות מבוססות, שכן עדיף צ'ק ביד בסוף חודש מלרוץ אחרי לקוחות בכדי לדאוג שצ'קים לא יחזרו. היום, לאור הפיטורים בכל מגזרי המשק, מנסים רבים להיות "עצמאי קטן", בבחינת "מה יש לי להפסיד במילא אני מובטל". במאמר זה ננסה , מבלי להרבות במלל, לתאר לפניכם את התהליך אותו צריכים אתם לעבור.
כיום עצמאי המתחיל את דרכו החדשה לעולם "העצמאיים" יכול לפתוח תיק של "עוסק פטור", עוסק פטור , משמעותו עצמאי כככל העצמאים רק שהוא פטור מדיווחים חודשיים למע"מ (כמובן עד תקרה שנתית מסויימת ) . העוסק הפטור הוא בעל תיק במס הכנסה ומגיש דוחות שנתיים למס הכנסה וגם דיווחים לביטוח לאומי, אך מנגד עקב הפטור שיש לו לעניין מע"מ עלות ניהול התיק זולה למידי לאור הפשטות, יכול הוא לנהל זאת בעצמו תוך הסבר קצר והשגחה מלמעלה של משרד מייצג.
א. צורת ההתאגדות.
צורת ההתאגדות הינה אחת מההחלטות החשובות ביותר, האם להיות עוסק פטור, עוסק מורשה או שמא חברה בע"מ ?
נושא ההתאגדות הינו נרחב מכדי למצות בפסקה
עוסק פטור ועוסק מורשה הינם "יחידים" לעניין שלטונות המס. המעבר בין עוסק פטור לעוסק מורשה הוא בסה"כ עניין של גידול במחזור השנתי העולה על תקרה מסויימת שמתעדכנת מעת לעת.
המעבר בין יחיד (עוסק מורשה או פטור) לחברה בע"מ הוא מורכב יותר ומצריך בעל מקצוע שייבטא עבור העצמאי שאינו מבין במיסוי מהו החסכון במס הנובע מכך ומהן היתרונות לשם מעבר לחברה. מומלץ לבנות סימולציה של חברה בע"מ לעומת עצמאי על אותה פעילות מצוייה של העצמאי ולבחון את משמעות המיסוי לעומת העלויות ולהגיע למסקה הטובה ביותר לעצמאי למשיכת כספים אליו לכיס הפרטי במינימום מס האפשרי .
ב. מה ההבדל בין עוסק פטור/זעיר/מורשה
ה"עוסק" הינו ההגדרה במע"מ למי שמנהל ספרים כחוק , כיום ישנם 2 סוגי עוסקים לעצמאי יחיד שהם עוסק פטור ועוסק מורשה (עוסק זעיר בוטל כבר לפני מס' שנים )
עוסק פטור כהגדרתו, פטור מדיווח מע"מ, דהיינו לא משלם מע"מ על הכנסותיו ולא מקזז מע"מ על הוצאותיו.
עוסק מורשה חייב בדיווח מע"מ אחת לחודש או אחת לחודשיים (תלוי בגודל התיק) הוא גם חייב במע"מ על הכנסותיו כמובן לאחר קיזוז מע"מ על הוצאות הקיימות אצלו.
להרחבה בנושא זה, הכנסו לאתר מע"מ.
ג. מה עלי לעשות ברגע שהחלטתי על צורת ההתאגדות ואני רוצה להתחיל לעבוד?
על החלטה לגבי צורת ההתאגדות עדיף ראשית להיוועץ עם יועץ המס שכן הוא בודק את כל החלופות הטובות עבור הלקוח הן מבחינה מיסויית והן מבחינת עלויות של ניהול. כמובן שלאחר ההחלטה על צורת ההתאגדות, יש לפתוח את התיקים בשלטונות המס (גם את פתיחת התיק עדיף לא לבצע לבד אלא ע"י יועץ המס שלך) כמובן לקבל הדרכה איך לפעול, מה מותר ומה אסור ואז לצאת לדרך.
ד. איך משלמים לביטוח לאומי
ביטוח לאומי יפיק לך פנקס חודשי לתשלום מקדמה בסכום קבוע המהווה הכנסה משוערת שנתית, תמיד עם הגשת הדוח השנתי מבצעים עימם "סגירת חשבון שנתית" או לחובה או לזכות.
ה. איך משלמים מס הכנסה - מס הכנסה משולם ע"פ מקדמות אחת לחודש או אחת לחודשיים תלוי בגודל התיק. המקדמות בשונה ממקדמות של הביטוח הלאומי, מורכבות מאחוז מסויים, אותו יש לכפול במחזור העסקים של אותו חודש ולשלם למס הכנסה. כמבן שמדובר במקדמות מס על חשבון ולא המס הסופי !!! לכן בדו"ח השנתי מבצעים את ההשלמות הדרושות מבחינת חוסר מס או לחילופין מקבלים החזר מס אם שולם ביתר .
מס הכנסה יקבע לכם אחוז מקדמות כלשהו בהתאם לענף הכלכלי בו הינכם מצויים, יש מידי פעם לערוך "הערכת מצב" שהיא בדיקה עם יועץ המס שלכם האם מקדמות המס מתאימות בכלל לרווחי העסק , שלא יהיה מצב שאנו חייבים המון כסף בסוף שנה או צפויים לקבל החזר גבוהה בסוף שנה .
ו. איך מנהלים ספרים
לכל תחום פעילות חובת ניהול ספרים אחרת בהתאם לתקנות מס הכנסה . לפעמים עצמאי מעוניין לחסוך בהוצאות של טיפול בתיק ע"י יועץ המס ועורך את החישובים והטיפול בתיק שלו בעצמו, אך הוא אינו יודע את חוקי המס ואינו מודע להוראות ניהול הספרים שכן מספיק שחרג מהוראות אלה או לא ניהל את חלקם, יכול להביא על עצמו "פסילת ספרים" ובו חפר את הקבר לעצמו במו ידיו. פסילת ספרים משמעותה ששלטונות המס אינם מקבלים את הדוחות שהגשת מאחר והספרים שלך אינם קבילים, לכן תשלם הרבה יותר מס ובנוסף קנסות גבוהים.
ז. מה ההבדל בין מנהל חשבונות/ רואה חשבון/ יועץ מס ?
רק יועץ מס או רואה חשבון רשאים לייצג אדם בשלטונות המס . מנהל החשבונות יכול לבצע רק את הנהלת החשבונות, אך כאשר עצמאי מגיע למשרד רואה חשבון או יועץ מס שם כבר יש מחלקת הנהלת חשבונות כך שאין טעם בכלל לפנות למנהל חשבונות לטיפול בתיק.
רואה חשבון , תפקידו יותר לבצע ביקורת לחברה בע"מ ולהכין את המאזן המבוקר על ידו לצורך הגשת המאזן לשלטונות המס .
יועץ המס - מטפל בעצמאיים בכל הקשור להנהלת החשבונות הדוחות השנתיים המוגשים למס הכנסה, הדיווחים השוטפים ופעולת הייצוג (שלא נזדקק רק בשעת צרה) מול שלטונות המס , בנוסף מטפל גם בחברות בע"מ בכל הנושא השוטף של הנהלת החשבונות, טיפולים שוטפים ומספר יועצי מס אף מעסיקים רואה חשבון חיצוני לפעולת הביקורת של החברה בע"מ.
כך שאת כל השירותים כיום ניתן לקבל במשרדי יועצי המס .
ח. כמה עולים השרותים המקצועיים הללו ?
עקרונית העלות תלוייה בשעות העבודה על התיק. לדוגמה:
עוסק פטור , ניהול התיק יכול להיות כ- 150 ש"ח לחודש.
עוסק מורשה - ניהול התיק יכול לנוע בין 300 ש"ח ל- 450 ש"ח לחודש לא כולל הדוח השנתי .דו"ח שכזה עלותו יכולה לנוע בין 1000 ש"ח ל- 1600 ש"ח.לשנה
חברה בע"מ קטנה - ניהול התיק יכול לנוע בין 1,300 ש"ח ל 1700 ש"ח לא כולל עלות המאזן השנתי, מאזן שכזה נע סביב 800$ - 2000$ אחת לשנה גם תלוי בגודל התיק .
ט. מהם ההוצאות שאני יכול לקזז מהכנסותי ?
ה הוצאות אותם אני רשאי לקזז מהכנסותי הינם כל ההוצאות אשר משמשות אותי להשגת ההכנסה כגון:
הוצאות רכב
פלאפון
צרכי משרד
שכ"ד
ארנונה + חשמל
ספרות מקצועית
ביגוד וכיבוד
ועוד...
י. לסיום, איך לא - תנאי תשלום
מוסר התשלומים במשק כאמור נהיה עלוב ומביש במיוחד בתחום ההפקותאומנים.
אם לדוגמה מדובר על תשלום של שוטף + 60 . דהיינו הכוונה היא ל-60 יום מתום החודש שבא יצאה החשבונית.
לדוגמה : הוצאת חשבונית ביום 29.3.2010 , תום החודש הינו 31.3.2010, לכן על זה יש להוסיף את 60 הימים.
אייל אלון הוא יועץ מס מוסמך ומייצג גם אותנו, תעשיה, וגופים רבים אחרים בתחום ההפקות. הנה מאיתנו המלצה אישית וגם התחייבות שתקבלו מחיר מיוחד אם תגידו שאתם חברי תעשיה.קום.
טלפון 03-6167888




