תו הזהב- הלילה יתקיים בהוליווד טקס פרסי האוסקר הנחשב לטקס החשוב והמכריע ביותר בתעשיית הקולנוע העולמית

צילום: אימג'בנק- מראות אימג'
יש שיאמרו שמדובר בפסלון מוערך הרבה יותר מדי, אחרים יטענו שהוא פסגת הקריירה של כל במאי ושכל במאי מתחיל בתעשיה מפנטז עליו גם הרבה לפני שמדובר באפשרות ריאלית. אך עם עובדה פשוטה אי אפשר להתווכח: פסלון האוסקר הוא תו התקן האולטימטיבי לכך שעשית את זה בהוליווד, ועשית בענק.
למזלם של רבים מיושבי הוליווד ותעשיית הקולנוע העולמית, אין הכרח של זכייה באוסקר כדי להבטיח הצלחה, והמשוואה הזו עובדת גם להיפך – העובדה שזכית באוסקר, אינה ערבות לכך שתישאר כוכב לנצח. ייתכן גם שזו הסיבה לכך שכמה מהבמאים הגדולים והמוערכים ביותר בהוליווד, חלקם אוחזים בקריירות בנות מספר עשורים, עדיין לא יכולים להגיד שהם זכו בהערכה הרשמית של האקדמיה. חלקם נחשבים לקולנוענים הגדולים ביותר בכל הזמנים ואף לעשירים כקורח, ועדיין את האוסקר על בימוי עוד לא קיבלו, חלקם אולי עוד יקבלו וחלקם כבר לא יוכלו לקבל.
הנה רשימת הבמאים המוזהבים שלעולם לא קיבלו את פרס האקדמיה על בימוי :
1. סטנלי קובריק
זכה באוסקר על אפקטים מיוחדים ב "אודסאה בחלל “
אף פעם לא על בימוי
2. אורסון ווילס
זכה באוסקר על תסריט מקורי עבור "האזרח קיין"
אף פעם לא על בימוי
3. אלפרד ה'יצקוק
היה מועמד 5 פעמים בקטגוריית הבימוי : “פסיכו", “חלון אחורי" , “סירת הצלה" , “בכבלי השכחה" ו "רבקה"
לא זכה בקטגוריה ואף לא בכלל
4. פדריקו פליני
8 מועמדויות על תסריט "קזנובה" , “זכרונות”, “8 וחצי”, “לה דולצ'ה ויטה” ,”לה סטראדה” "סטיריקון" ,”רומא", "הבטלנים"
4 מועמדיות על בימוי -”זכרונות" , “סטיריקון" , “לה דולצ'ה ויטה", "8 וחצי"
אף פעם לא זכה באף אחת מהשניים.
5. דיויד פינצ'ר
היה מועמד פעמיים על בימוי "הרשת החברתית" ו על "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן"
עדיין לא זכה.
6. קוונטין טרנטינו
זכה באוסקר על התסריט הטוב ביותר עם "ספרות זולה"
היה מועמד פעמיים בקטגוריית הבימוי על "ספרות זולה" ו "ממזרים חסרי כבוד" והנשה מועמד פעם נוספת על תסריטו של הסרט "ג'אנגו"
אף פעם לא זכה על בימוי
7. דיויד לינץ'
היה מועמד 4 פעמים לאוסקר : כתיבה ובימוי "איש הפיל" , בימוי "קטיפה כחולה" ו "מלהולנד דרייב.
אף פעם לא זכה.
8. טים ברטון
היה מועמד פעמיים תחת הקטגוריה "סרט האנימציה הטוב ביותר" עם "פרנקנוויני" ו "חתונת הרפאים"
אף פעם לא על בימוי ויתרה על כך, אף פעם לא סרט שאינו אנימציה.
ומה בדבר 2013 ?
ברשימת המועמדים תחת קטגורית "הבימוי הטוב ביותר לשנת 2013 “ ישנם כאלו וותיקים ומוכרים וכאלה שהם הרבה פחות:
1. אנג לי על בימוי הסרט "חיי פיי"
מועמדות קודמת: פעמיים.
זכה פעם אחת – הבמאי הטוב ביותר 2006 עבור "הר ברוקבק"
למה זה יכול לקרות לו שוב השנה ? כי זהו הסרט הקשה ביותר שעבד עליו בחייו, מראה יכולות בימוי חדשניות ובאופן אישי גם בחירתה של הכותבת.
2. מיכאל הנקה על סרטו "אהבה" – תסריט ובימוי
מועמדות קודמת: זו הפעם הראשונה
למה זה יכול לקרות לו הפעם- אני תכלס לא חושבת שיש לו סיכוי, מה שהאירופאים אוהבים, לא בהכרח אוהבים האמריקאים ומה גם שסרטי האוסקר השנה הם מאד בסימן היסטוריה אמריקאית
3. דיוויד או.ראסל "אופטימיות היא שם המשחק”
מועמדות קודמת: פעם אחת על סרט "המתאבק" 2010
למה זה יכול לקרות לו הפעם – אין לי מושג, לא ראיתי את הסרט ושמו הוא לא ספילברג..כלומר שסביר להניח שלא יקרה.
4. בן זייטלין "חיות הדרום הפראי"
מועמדות קודמת: זוהי הפעם הראשונה.
למה יש לו סיכוי לזכות: כי כל מי שרה את הסרט הזה, נפל מאד מצורה משמעותית.
5. סטיבן שפילברג "לינקולן"
מועמדות קודמת: זוהי הפעם ה – 12
זכה באוסקר 3 פעמים: על בימוי ועל הסרט הטוב ביותר עם "רשימת שינדלר" 1993
ופעם נוספת על הבימוי של "להציל את טוראי ראיין" 1999
למה זה יכול ואף צפוי לקרות לו השנה – כי הטקס הוא בסימן של מורשת אמריקאית וכי האקדמיה רוצה להרגיז את טרנטינו על כך שהרגיז את אמריקה עם ג'אנגו. מעבדות לחירות.





