אמא כבר תנוח בקבר- ראיון עם טל גולדברג

צילום: מתוך הנובלה הגראפית
טל גולדברג, בוגר החוג לקולנוע של אוניברסיטת תל אביב והמסלול למשחקי מחשב ב״שנקר״, הוא תסריטאי ובמאי של תוכניות טלוויזיה שונות, כתב וביים את ״אני לא מאמין, אני רובוט!״ - קומדיית המדע הבדיוני הישראלית הראשונה שזכתה לאחרונה לביקורות מאוד מפרגנות בחו״ל - ואת ״אוף סקרין״ - סדרת רשת על שני חברים שיעשו הכל כדי לקבל סדרה משלהם. בנוסף הוא מרצה לתסריטאות ב״שנקר״. כעת הוא מפרסם נובלה גרפית ראשונה שכתב והפיק. שוחחנו עם טל גולדברג על תהליך הוצאת הספר וההבדל בין להוציא לפועל סרט לעומת קומיקס. ועל תהליך גיוס המימון בקיקסטארטר.
כיצד נולד הרעיון של "אמא תנוח בקבר" והאם תכננת מראש שיהפוך לקומיקס?
הרעיון נולד במקור כתסריט לסרט, קומדיית אימה באורך מלא שגם היא נקראת ״אמא תנוח בקבר״ ושאותה אני ממשיך לכתוב בימים אלה. במהלך הכתיבה של הסרט רציתי לייצר דוגמא, מה שנקרא ״Proof of Concept״. בתחילה חשבתי לצלם סרט קצר, אבל לבסוף פניתי לפורמט של הקומיקס, גם מסיבות פרקטיות אבל גם מכיוון שזה חלום ישן. אני חובב מושבע של קומיקס. כבר שנים שאני מתכנן לצלול לתוך יצירת נובלה גרפית משמעותית אבל עסוק מדי בקידום של תסריטים ובימוי ופה הייתה לי הזדמנות להגשים חלום ישן.
הסיפור הוא על אמא שחוזרת כרוח רפאים כדי לעזור לבן הלוזר שלה להתאפס על חייו, אבל כשהיא מגלה שהוא לא מעריך את עזרתה היא מחליטה ללמד אותו לקח. לכל אחד מאיתנו יש רוחות שרודפות אותו. כשאתה הולך לסופר, אתה שומע את חברה שלך אומרת – ״מאמי, אל תאכל את הבורקסים אתה תשמין״, כשאתה רוצה לקנות לעצמך את האופנוע שתמיד רצית, אתה שומע את אבא שלך אומר – ״זה מסוכן ואין לך כסף בשביל זה״. אנשים לא בהכרח חייבים להיות רוחות כדי לרדוף אותך, במיוחד לא אלה שקרובים לך.
ספר לנו קצת על הגיבור שלך, איזה טיפוס הוא ומה מניע אותו?
כל חייו מיקי היה תלוי בשושי, אמא שלו, ועכשיו כשהיא נפטרה הוא מנסה ללא הצלחה ללמוד להסתדר לבד. רובו של הדור שלי נמצא במצב דומה לזה של מיקי. המצב הכלכלי לא תואם את התוכניות הגדולות שהדור שלנו תכנן והרבה מוצאים את עצמם נעזרים ברמה כזאת או אחרת בהוריהם. המפגש בין האם לבן יכול היה להיות הסיפור רגיל על בחור שחוזר הביתה לאמא בסגנון השיר של אהוד בנאי על ״הילד בן שלושים״, אבל העובדה ששושי היא רוח רפאים מדגישה שלמאבק הזה יש עוד צד אפל – המאבק הוא זמני, שהרי הורינו לא יהיו אתנו תמיד כדי להנחות אותנו או לחבל בתוכניותינו. מצד שני המאבק הזה לא יגמר אף פעם – גם כשההורים לא יהיו לצידנו נמשיך להתווכח איתם במחשבותינו.
מהו התהליך של כתיבת נובלה גרפית שכזו?
שכרתי את טים רזומובסקי לבצע את האיורים כי הוא בחור מוכשר כשד וגם כי רציתי להתעסק בעיקר ב״בימוי״ הקומיקס. לשמחתי הסתבר לי שאין הבדל גדול בין בימוי סרט לבימוי קומיקס. בשניהם יש סטורי בורד, ליהוק, חיפוש לוקיישנים ואפילו בימוי שחקנים. רק שבמקום צוות שלם אתה עובד עם אדם אחד נוסף בלבד, ולמזלי גיליתי שטים הוא אדם שמאוד נוח לעבוד איתו. פניתי לקיקסטארטר כדי להגיע לקהל בארץ ובחו״ל והנובלה הגרפית מוצעת במחיר זול כדי לעודד רכישה מראש ולסייע במימונו של השלב האחרון ביצירתה. כל מי שרוכש עותק מקבל גם את הגרסא בשפה העברית וגם בשפה האנגלית.
מה החלום שלך לגבי הקומיקס הזה?
כמובן שהחלום הוא להפוך אותו לסרט אימה קומי באורך מלא. יש לי כבר ליהוק של כל השחקנים בראש, וחזון מאוד ברור לאיך הסרט ייראה, יישמע ויריח. בנוסף, במהלך היצירה של ״אמא תנוח בקבר״, התגבשה במוחי תוכנית חדשה ומפתיעה: להנפיק ספר קומיקס שיכיל אסופה של חמישה סיפורי פנטזיה מצחיקים נוספים. ייתכן שאשכור מאיירים וייתכן שאאייר בעצמי, תלוי מה אמא שלי תמליץ לי.
לתמיכה בפרויקט של טל כנסו כנסו





