PITCH YOUR WAY TO ROME

צילום: שרי תורג'מן
הטיסה הקצרה לרומא הבהירה לי באופן סופי, שמלבד פיצה ופסטה מעולים, ברומא מתקיים גם אחד מהאירועים התרבותיים החשובים של השנים האחרונות: פסטיבל סרטים בינלאומי ובו מפגשים עם יוצרים בעלי שם כמו ווס אנדרסון,יואל כהן וגם שוק קו-פרודוקציות שבמרכזו השנה התקיימה סדנה בת יומיים בנושא חשיבותו של הפיץ', בה לקחתי חלק יחד עם אהד אזולאי, מנחה סדנת הפיץ' של Scriptlight.
פנים. שדה תעופה. בן גוריון. 22:00
ארזתם לבד? כן. הייתם עם המזוודות מרגע אריזתן? כן. מישהו נתן לכם מתנה או הפתעה? הפתעה? זה חדש... לא אין לנו הפתעות במזוודות ונשמח גם לא להיות מופתעים בטיסה שלנו לרומא. למה אתם טסים? לעבוד. במה אתם עובדים? בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה. באמת? יש אנשים שאשכרה עובדים בזה... כן, תראה, אנחנו כאן. ומה יש ברומא? יש פסטיבל סרטים שאנחנו לוקחים בו חלק. וואלה. כן. יש לכם כלי חד במזוודות? לא. ומה אתם עושים בתחום הזה? אנחנו חברה שמעניקה כלים מקצועיים לכותבים, במאים ומפיקים. הסלקטור מסתכל עלינו: נשמע רציני. כן, זה אכן רציני. כל הכבוד לכם. שיהיה בהצלחה! הסלקטור מדביק לנו מדבקות על המזוודות ומעביר אותנו: ויוה איטליה! הוא אומר ומחייך. ביי ביי ישראל.
בוקר טוב רומא.
פנים. מבנה עתיק. רומא. 09:30
בוקר. מיטב המומחים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה מתכנסים לאירוע שכולו מוקדש לחשיבות הפיץ'. על הבמה נמצאים מפיקים ואנשי מקצוע מנוסים שבאים להעניק טיפים לקהל שצמא לדעת איך מסקרנים משקיעים בסרט שלך ומה היא הנוסחה לפיץ' טוב?
הרבה פעמים כשאני שואלת תסריטאי או במאי, אם הם מוכנים לעשות פיץ', אפילו מול הכיתה, לרוב, הם מנסים להתחמק מזה. כשאני מבררת למה, בדרך כלל התשובה היא: "כשאני כותב, אני לא מתמקד בשלב הזה. אני לא חושב על זה." ואני עונה:"אתה יודע שאחרי הכתיבה,השלב הזה הוא החשוב ביותר, אם זה במפגש קצר, בפגישה מקצועית או על הבמה, אתה חייב לדעת להציג את הסיפור שלך בכמה משפטים קצרים ומדויקים כדי להלהיב את מי ששומע אותך, ליצור הזדהות ולגרום לו לרצות להיות שותף שלך!"
ואכן בשנים האחרונות היוצרים מבינים שלא מספיק להיות מוכשר ולדעת לכתוב ולביים מצוין, אלא שההצלחה תלויה לא פחות ביכולת שלהם ליצור קשרים ומערכות יחסים טובות עם משקיעים פוטנציאלים ומפיקים. פיץ' מקצועי הוא הניצוץ שמדליק את אש העשייה המשותפת והוא חייב להיות מעולה כדי שמישהו ישתוקק לצאת למסע הפיכת התסריט לסרט.
פנים. מבנה עתיק. רומא. 10:00
החלל בו נערך האירוע, מכובד ומקסים, זהו מבנה עתיק עם תקרה מאוד גבוהה, אפשר לחוש את האירועים ההיסטורייםשהתרחשו בו במהלך השנים. אנחנו פוגשים את גרציאלה בילדשהיים, אישה מעוררת השראה, אחראית על MAIA WORKSHOPS בכל אירופה. גרציאלה עולה לבמה, מציגה את המכובדים שבפאנל ואת אהד אזולאי מ-Scriptlight, מומחה לפיץ' מישראל שידגיש את נושא שפת הגוף בפיץ'. ואם כבר ישראל אז למה לא מוני מושונוב? להפתעתנו,סרטון הפתיחה של האירוע שמייצג את התמה של הסדנה הוא בכיכובו של מוני מושונוב. לסרט קוראים "הפיץ'" והוא מתאר את הניסיונות המייאשים של יוצרת לקבל תקציב מהקרנות הישראליות: מסתבר שגם באיטליה מוני מושונוב הוא כוכב.
לאחר מכן מתחיל דיון מעמיק על חשיבות הפיץ' ואז גרציאלה מבקשת מאהד להציג את האני מאמין שלו. וכך אהד משתף בטיפים המקצועיים שלו:
"חלקכם עומד לעלות עוד מעט על הבמה ואלו יהיו 5 הדקות שלכם כדי לעשות הבדל, זה הזמן שלכם, הזמן שאתם יכולים, אולי, להגשים בו חלום שעבדתם בשבילו אין ספור שעות. עוד מעט תצטרכו לדבר בבהירות ובחדות, להיות מפוקסים ולגרום למפיקים ולמשקיעים שכאן להשתוקק לשמוע עוד על הסיפור שלכם, אז איך עושים את זה?
אתם יודעים בוודאי שדווקא במצבים כאלו, במקום לעלות על הבמה בביטחון, בנינוחות, הגוף שמגיב למצב הרגשי שלכם הופך להיות מעמסה, נוצרת תחושת כובד, הפה יבש, הנשימה שטחית, יש פרפרים בבטן, אולי לחץ בראש, הרגליים קפואות, הידיים מחפשות את הכיסים, בדיוק בזמן שאתם מתבקשים להיות במיטבכם, יש נטייה להתכנס והתוצאה שאתם משדרים בשפת הגוף שלכם את ההיפך מהמסר העוצמתי שהתכוננתם להביא.
אז היום, נעשה משהו אחר לגמרי, אני אבקש מכולם לקום, לעמוד ולנשום יחד איתי. בעזרת תרגילי 'תאגיה' קצרים תהפכו את הגוף למקור עוצמה , תגבירו את הנוכחות והשקט שלכם ותאפשרו לעצמכם להיות חדים ומדויקים."
תוך כמה שניות כולם על הרגליים, אנשים מעונבים, נשים עם שמלות מגונדרות, כולם עומדים ונושמים נשימות קצביות, זזים,נהנים מכל רגע והחיוך לא יורד מהשפתיים.בסוף התרגול מחיאות כפיים סוערות, האווירה נעימה ומאפשרת לפיצ'רים לעלות על הבמה עם הרבה יותר שקט וביטחון.
כל אחד בתורו מציג את הפרויקט, אחת המשתתפות עוצרת, לוקחת נשימה לפני שהיא מתחילה ומודה לאהד:"אין ספק שהתרגילים הרגיעו אותי ואני מרגישה הרבה יותר בטוחה עכשיו לדבר מול כולם". אנשי הפאנל מגיבים לפיצ'ים, מעירים ומאירים והחלק הזה של האירוע מסתיים.
פנים. מבנה עתיק. רומא. 12:00
החלק השני מתחיל כאשר סביב השולחנות העגולים, צוות המומחים מייעץ למשתתפים על איך להציג פיץ' טוב. גם אנחנו שותפים לפגישות והשאלה שחוזרת על עצמה היא כמובן: איך עושים פיץ' טוב?
אנחנו שגם אוהבים לאכול טוב עונים להם שפיץ' טוב הוא כמו "מנת גורמה"- זו לא הכמות אלא האיכות. הדיוק במילים, תמצות המשפטים והחוויה שנשארת אצל השומע הם שעושים פיץ' לבלתי נשכח. אין בפיץ' מרכיב אחד חשוב מהשני, כל המרכיבים חשובים ויחד הם מתחברים למנת הגורמה הייחודית שמציגה את הפרויקט שלכם.
אז הנה כמה מהמרכיבים ההכרחיים שיעשו את ההבדל:
1. תשוקה–התשוקה שלך להפקת הפרויקט היא כוח גדול מאוד, אם תדע להשתמש בו נכון תוכל להזיז הרים.תוכל לגרום לאחרים לרצות להיות חלק מהפרויקט שלך, זהו הבסיס לשיתוף הפעולה.
2. LESS IS MORE - כולנו חיים בקצב מהיר ולוקחים החלטות במהירות. מי שיודע להשאיר רושם טוב במעט זמן הוא זה שיתקדם. מפיקים ומשקיעים מוצפים במידע ולכן צריך להיות מאוד מדויק, לתפוס את תשומת הלב של השומע ולדבר אליו בדרך שתיכנס לו ללב.
3. ייחודיות הפרויקט– אנשים אוהבים סיפורים שאפשר להתחבר אליהם, לכן אתה צריך להדגיש בפיץ' את הייחודיות שלך ושל הפרויקט שלך.
4. טכניקות מכירה - לא חייבים להיות אנשי מכירות כדי לעשות פיץ' טוב אבל כל אחד יכול להשתמש בטכניקות מכירה כדי לרתק את הקהל ולהשפיע עליו. כפי שאחת ממשתתפי הפאנל אמרה: "אני רגילה להגיד לא לפרויקטים – תמצאו את הדרך לשכנע אותי לומר כן"
5. אנושיות –להפיק סרט זה כמו להתחתן. באותה מידה שאתה מחפש בת או בן זוג כך המפיק מחפש את הפרויקט שהוא ירצה להשקיע את מיטב זמנו בהפקתו. תהיה עצמך, שדר יושר ותגרום לאחרים להתאהב בך.
6. אנרגיה –הגוף שלנו הוא מרכז אנרגטי שמשקף את מה שקורה לנו בכל רגע. כאשר אתה מחובר למקור העוצמה הפיזי שבך, אתה מרגיש בטוח, אתה שקט ומשדר עוצמה. אחד ממשתתפי הפאנל אמר : "לרוב אני לא זוכר את הפיץ' אלא את האנרגיה של האדם שסיפר את הסיפור".
7. תסריט טוב– בסופו של דבר הכל מתחיל ומסתיים בתסריט טוב - זה כל הסיפור.כשיש לך סיפור טוב, אתה צריך להציג בפיץ' את הפוטנציאל המסחרי שבו ואת המסר שלך, באופן בהיר וברור. הרי בשביל זה כולנו עובדים כל כך קשה, בשביל לספר את הסיפור שלנו לעולם.
פנים. מסעדה. רומא. 20:00
גשם. משתתפי הפאנל והמומחים אוכלים יחד פיצה באחד מהאזורים הנחשבים ברומא ובין ביס לביס אנחנו מסכמים את האירוע:
עצם הצורך לעלות על הבמה ולחשוף את הפרויקט, מלחיץ את רוב היוצרים. ככה זה בכל העולם. לעיתים החרדה מהמעמד כל כך גדולה, שיש יוצרים שנעצרים בשלב הזה ומוותרים על הפקת התסריט. מעטים מוכנים להתמודד עם הפחד מהחשיפה ומעיזים לצאת אל העולם כדי לחפש שותפים לדרך ההפקה.
כל פעם שאני מגיעה לפסטיבל או אירוע בינלאומי אני מבינה ששם "בחוץ" יש אנשים שמחכים לפגוש אתכם, שמחכים לשמוע את הסיפור שלכם, שמחכים שתעלו על הבמה ותחשפו את הפרויקט שלכם. הם שותפים שלכם לתשוקה של הפיכת סיפור כתוב לסרט, הם רוצים להיות חלק מפרויקט שמלהיב אותם והאחריות שלכם היא למצוא את הדרך לתקשר איתם, לעשות את הפיץ' הנכון כדי שלא יפספסו אתכם ואת הסיפור שהשקעתם בו כל כך הרבה.
כדי לעשות פיץ' טוב צריך כלים מקצועיים שיאפשרו לכם להדליק את מי ששומע בכל מצב, משיחה קצרה בפיצרייה איטלקית ועד הבמה מול אנשי המקצוע. בכל רגע, בכל שניה, מישהו רוצה לשמוע אתכם, אז תכינו מראש את הפיץ' שלכם כי אין לדעת מתי ואיפה תפגשו את זה או זו שיגשימו לכם את החלום ויפיקו את הסרט הבא שלכם.
בתאריך 4.12.15 חברת Scriptlight עורכת אירוע פיץ' חגיגי בסינמטק ת"א. מטרת האירוע להפגיש בין יוצרים, במאים ומפיקים כאשר על הבמה במרכז האירוע, יציגו בוגרי סדנת Pitch Your Way את הפיץ' שלהם. האירוע פתוח, ללא תשלום למאשרים את הגעתם, מספר המקומות מוגבל. פרטים נוספים על האירוע וסדנת הפי'ץ באתר סקריפטלייט.