סרטים דוקומנטרים במימון תאגידים? זה טוב לכולם
צילום: מתוך הסרט "לוקחים נשימה"
ציפי קרליק היא במאית ויוצרת דוקומנטרי שמאסה בקשיים הכרוכים בקבלת מימון לסרטים דוקומנטים, אז היא החליטה לרתום את המגזר העסקי. התופעה של "אחריות תאגידית", במסגרתה תאגידים וחברות מאמצים לעצמם עמותה או נושא חברתי שאותו הם מממנים ומקדמים, כבר נפוצה מאד בעולם וצוברת תאוצה גם בארץ. ציפי קרליק עשתה את החיבור וזה הרעיון שמאחורי המיזם dostories365, שמטרתו להעלות מודעות לנושאים חברתיים בעזרת סרטים דוקומנטרים במימון ארגונים עסקיים. כולם מרוויחים- סיפוריהם של העמותות והארגונים עולים לסדר היום, החברה העסקית מקבלת ערך מוסף חברתי ומבדל וליוצרי הדוקו יש אפשרות ליצור סרטים.
"הטלוויזיה המסחרית היום לא תומכת או מקרינה סרטים קצרים והסרטים הקצרים מוקרנים רק בסינמטקים ובפסטיבלים, אז חיפשתי פלטפורמה אלטרנטיבית כדי ליצור ולהקרין סרטים דוקומנטרים חברתיים," אומרת ציפי קרליק.
"סרט דוקומנטרי קצר הוא מסע רגשי אל לב הצופה. הסרטים מעלים את המודעות לנושאים הבוערים ויוצרים חיבור והבנה אצל הצופה. זהו כלי חזק ובעל השפעה משמעותית וייחודית, גם מהזווית החברתית וגם מהזווית האמנותית, להעלות סיפורים חברתיים למודעות."
למה שהחברות העסקיות יממנו את זה?
"החברות עסקיות יוצרות לעצמן ערך מוסף חברתי- ערכי, והופכות למובילות דעה בנושאים החברתיים. הפקת הסרט משולבת עם קמפיין יח"צ, במטרה לחבר לנושא גם את עובדי החברה, גם את קהל הלקוחות שלה וגם את הקהילה. זה יוצר חיבור עם ערך מוסף רגשי וחברתי לאותה חברה עסקית."
אילו סרטים לוקחים חלק בפרוייקט הזה?
"הסרטים הם קצרים, כאמור, בין 9-13 דקות. לדוגמא, הסרט 'לוקחים נשימה' מציג את ההתמודדות עם מחלת הסיסטיק פיברוזיס, CF , של עדי בת השבע וטל בת העשרים ושמונה. סיסטיק פיברוזיס היא מחלה גנטית, כרונית ומקצרת חיים שמצריכה טיפול רב. למרות המחלה, לפני כשנה נישאה טל והביאה לעולם תאומים, ואילו עדי חיה חיי ילדה רגילים לצד הטיפול האינטנסיבי במחלה. שתיהן ממשיכות להיאבק במחלה, עד שימצאו לה תרופה.
עוד סרט הוא 'ריצה למרחקים ארוכים', סיפורו האישי של רמי יולזרי, אשר חווה פוסט טראומה בצבא. הסרט מתאר את היום יום של רמי כנפגע פוסט טראומה, תוך הפיכתו לבעל ולאבא. לפני כחמש שנים, הקים רמי קבוצה, 'רצים עם רמי', דרכה הוא עוזר לנפגעי פוסט טראומה אחרים באמצעות הריצה. הסרט מציג את מערכות היחסים השונות של רמי בחייו והרצון לנצח את הפוסט טראומה, בדרכו הייחודית והשנונה."
האם את מביימת את הסרטים בעצמך או שאת קוראת גם ליוצרים אחרים לקחת חלק בפרוייקט?
"בשלב זה אני מביימת את הסרטים ואליי מתלווים צלמים, תלוי בפרוייקטים ובעומס. עם זאת, נשמח לקבל פרטים על יוצרים מתחום הדוקומנטרי עם לינק לעבודות שלהם, לטובת אפשרות שילוב, בקרוב. גם סרטים קצרים מוכנים, באורך של 4-10 דקות, בתחום הדוקו החברתי יתקבלו בברכה בשאיפה שנשלב אותם במסגרת הפלטפורמה של dostories365."
ציינת שלכל הפקה יש קמפיין יח"צ. מי אחראי על הקמפיין הזה ומה הוא כולל?
"קמפיין היח"צ של כל פרוייקט מורכב קודם כל משיתוף בין החברה והעמותה עבורה הסרט מיועד, כלומר הם מקבלים את הסרט המוגמר וביחד חושבים על אפשרויות מינוף PR.
בשלב שני dostories365 מחוברת למספר פלטפורמות אליהם הסרט עולה, ברגע שהוא מוכן."
איפה באמת משודרים הסרטים?
"הסרטים משודרים בפלטפורמת YNET מעורבות ולפעמים עולים לעמוד הראשי ובסינמטקים (ת"א, חולון ושדרות), לפני סרט ארוך. בקרוב יתווספו עוד. יש פרוייקטים שעולים לi24news , אתר שמציג בצרפת ובאינטרנט, ערוץ הספורט ובתוכניות רלוונטיות, תלוי בתוכן הסרט".
האם התאגיד יכול להתערב בבחירות האמנותיות של יוצרי הסרט
"המטרה, מצד כל המשתתפים, היא לשרת את הנושא החברתי, כך שאם ישנה התערבות היא תהיה רלוונטית לנושא ולעמותה ."
מהי השאיפה שלך לגבי הפרוייקט?
"השאיפה שלי היא שהמיזם dostories365 יעלה את הנושאים החברתיים לסדר היום ויקדם את הפורמט של סרטים קצרים בפלטפורמות מסחריות כך שתהיה פלטפורמה אלטרנטיבית, מלבד הקרנות הציבוריות, ליוצרי הקולנוע הדוקומנטרי ליצור סרטים חברתיים."
לפרטים לגבי שליחת תיק עבודות או סרטים למייל הזה