הכפתור האדום נגד אלימות ברשת- סטארט אפ חברתי
צילום:
"הכפתור האדום" הוא יישום המותקן בחינם על כל דפדפן כרום ומאפשר למשתמשים לדווח בעילום שם על תוכן אלים ברשת כגון איומים, סרטונים פוגעניים, קבוצות שנאה, הטרדות למיניהן וכדומה.
כשמופיע תוכן אלים לוחצים על הכפתור, שמצלם את המסך ושולח את התלונה באנונימיות לארגון הכפתור האדום. הארגון בודק את התלונה, פועל להסרת התוכן הפוגעני מול האתר בו הוא מפורסם ואם קיים צורך אף מערב את שירותי רווחה, יחידת הסייבר במשטרה ומשרד החינוך.
אלון בר דוד- מנכ"ל שותף של עמותת הכפתור האדום, מספר כי העמותה הוציאה לפיתוח את היישום לפני כשנה וחצי והוא עלה לאוויר בדצמבר 2013. הוא מדגיש כי המטרה איננה אלימות כנגד אנשי ציבור וסלבריטאים, אלא היא מתמקדת בביריונות כנגד אנשים פרטיים, בעיקר בני נוער, אבל לא רק. בר דוד מדווח כי אתרי התוכן משתפים פעולה עם העמותה ופועלים להסיר את התכנים האלימים. "זהו אינטרס משותף," הוא אומר, "מתוך אחריות ציבורית ורצון ליצור סביבה נעימה באתר. רוב העבודה שלנו היא מול פייסבוק וגם שם יש שיתוף פעולה גם בדיווח פשוט וגם בקשרים שלנו מול פייסבוק העולמי."
"מידי יום אנו נחשפים יותר ויותר לאלימות הגוברת בזירות הדיגיטליות השונות, אלימות שלעיתים עלולה לגלוש גם למציאות הפיסית", אומר עודד אטיאס, מנהל השיווק של ערוץ "זום". "כערוץ הפונה לקהל הילדים והנוער, רואה ערוץ "זום" חשיבות גבוהה בהעלאת נושא הבריונות ברשת לסדר היום, ובהצגת כלי "הכפתור האדום" לקהל צופינו."
בקמפיין משתתפים כוכבי הילדים והנוער שיר מורנו ("מועדון החנונים", "החממה") ועומר דרור ("מועדון החנונים", "אליפים"), אשר נרתמו בהתנדבות לקמפיין. המטרה היא לעורר שיח בקרב הילדים והנוער בהקשר לתופעת הבריונות ברשת האינטרנט ולעלות את המודעות ליישום.
אלון בן דוד קורא לכל הגולשים לדווח על האלימות ברשת. "ככל שיותר משתמשים נרתמים כך נצליח יחד לטפל בתופעות האלימות ולהפוך את הרשת למקום טוב יותר."