Bringing The Blues To Israel
צילום: לוגו
אני רוצה לספר לכם איך הבאתי את אמני הבלוז שאני אוהבת לארץ להופיע. חמישה מהם, בינתיים. ההנחה המוקדמת היא שאתם לא רוצים להביא את בוב דילן או טום וויטס, אלא אמנים אחרים, נגיד מפורסמים ועשירים פחות, שאתם מאוד אוהבים, ומחכים שנים רבות לראות אותם בארץ, וזה לא קורה.
אני ימית הגר. אני בת 35. אני עובדת כבר המון שנים בהייטק ואין לי ניסיון קודם לא בהפקה, לא בשיווק ולא בעולם המוסיקה. יום אחד התגלגלתי אל תוך עולם הבלוז ומאז התמכרתי לחלוטין לא רק למוסיקה עצמה אלא לרצון לראות את הבלוזיסטים שאני אוהבת כאן בארץ. בשנתיים האחרונות הספקתי לפתוח חברת הפקות, צלחתי 11 אירועים ובעוד שבועיים שלושה נוספים, יש לי תוכנית רדיו שכולה בלוז ויש לי פרוייקטים נוספים בעולם הבלוז בארץ.
אז איך מצליחים להביא את האמן שאתם כל כך מעריצים אבל מעט כל כך מכירים אותו? בשורה תחתונה צריך מספר דברים שכולם חשובים באותה מידה – תוכנית עיסקית ברורה, קצת כסף מראש (שאתם מוכנים להפסיד אותו בכל שלב) המון זמן פנוי, רצון עז שזה יצליח והבנה שכל הפקה כזו היא עניין של שלושה חודשים עם אינסוף עבודה.
התהליך כולל רשימה אופרטיבית של הרבה מאוד דברים גדולים וקטנים, כולם חשובים. הדבר הראשון שבאמת צריך היא תוכנית עיסקית. צריך להבין בדיוק מה הז'אנר, מי הקהל הפוטנציאלי שלנו, מה הקהל הממוצע בהופעות מסוג אלו בארץ ומהן ההוצאות שלנו. ברגע שאנחנו מבינים מה ההכנסות המינימליות הצפויות מהופעה של האמן בארץ, אז צריך לערוך רשימת הוצאות, והיא רבה.
והנה הרשימה מתחילה: שכר אמן, טיסות (האם לקנות כרטיס שאפשר להזדכות עליו במקרה של ביטול?), מלון, נגנים נוספים, מופע חימום, כל הוצאות ההתניידות, אוכל, טיולים בארץ וכמובן אם לאמן דרישות מסויימות נוספות. כל ההוצאות הקשורות להופעה עצמה: שכר המקום בו תתקיים ההופעה, איש סאונד, צילום ההופעה במידה ותרצו. הוצאות נוספות שאסור לשכוח הן כל הוצאות הפרסום (פליירים, פוסטרים, חלוקה ותלייה), שיווק (לעשות לבד? לקחת משרד יחסי ציבור?), שיווק באינטרנט (ובפייסבוק) וצריך להשאיר 'באפר' כמובן להוצאות בלתי צפויות שעלולות לצוץ והן יצוצו. ואז מתחילה העבודה הקשה - צריך ליצור קשר עם האמן או מנהל שלו או מי שדואג לו לבוקינג בחו"ל, צריך למצוא תאריך מתאים כמה חודשים קדימה וכמובן בחירת מקום מתאים להופעות.
ישנם כמה דברים סטנדרטים שאותם צריך להכין בשלב הזה בכדי להמשיך: קומוניקט (דף או שניים בהם מתארים עד כמה האמן מדהים, מה הוא עשה בשנים האחרונות, שיתופי פעולה מלהיבים וכמובן את כל הפרטים על ההופעות: איפה תתקיים ההופעה, מה מופע החימום, שעות, מחירים – כל מה שעשוי לעניין עיתונאי/כתב/שדרן). דבר שני שצריך זה פלייר המתאים לז'אנר. לצורך כך צריך חבר גרפיקאי טוב. במידה ותרצו פוסטר – יש לעצב פוסטר. כדאי מאוד להכין מיקסטייפ של האמן לטובת כל אותם אנשים שיידהמו ממנו, למרות שהם טרם מכירים אותו. כל הדברים האלו יעזרו לכם לנהל את כל השיווק בעצמכם.
משרד יחסי ציבור יכול לעלות כמה אלפים טובים. במידה והחלטתם לעשות את השיווק בעצמכם, וזה אפשרי – הגיע הזמן לפתוח מסמך ולכתוב בו את כל האנשים בתקשורת מכל הסוגים שהתחום נוגע לליבם. יש לאתר את כל תוכניות הרדיו בהן יש תוכניות המשדרות מוסיקה דומה, יש לאתר את כל המקומות בעיר בהן ניתן להשאיר פליירים (או לקחת חברה שתתעסק בזה). זה מאוד קשה להביא אנשים להופעה של מישהו שהם לא שמעו קודם. דברים חשובים בהקשר הזה הם לתמחר נכון את הכרטיס, להכין מראש מחיר נוסף (נמוך יותר) בכדי לתת הנחות לסטודנטים / חברי אקו"ם , תלמידים בבתי ספר למוסיקה השונים – כל קבוצה שעשויה לעזור לכם לפרסם את דבר ההופעה תמורת הנחה.
אני מאוד מאמינה בשיווק בפייסבוק, קל מאוד לראות כמה התעניינות יש, ניתן לקדם בתשלום פוסטים חשובים, ניתן חודשיים לפני להתחיל לטפטף שירים של האמן בכל הקבוצות המתאימות – ואז כשאנשים יראו את הפוסטרים ברחוב ואת הפליירים בבית קפה השכונתי שלהם, זה כבר ייראה להם מוכר.
אם זה לא היה ברור, בימים שהאמן פה צריך לקחת חופש מהעבודה ולעשות את כל מה שצריך לעשות: לאסוף את האמן משדה התעופה (אחרי שעברתם במלון בבוקר ושמתם לו עיתון, פרחים וממתקים על הכרית), להניח אותו במלון, לדאוג לכל מה שהוא צריך, להביא אותו בזמן לסאונד צ'ק, ולדאוג שהכל מתקתק לקראת ההופעה. זה המקום לבקש טובות מכל החברים שלכם – אחד יכול לעזור בהסעות, אחר יכול לעמוד בכניסה ולעזור עם רשימת המוזמנים (איך אני לא רשום? אבל זכיתי בכרטיס ברדיו!), ועוד אחד שידאג לפתור בעיות (הכל יכול לקרות, וגם יקרה).
בכל הפקה יש אתגר אחר. בהפקה של הבלוזיסט הראשון שהבאתי, רוברט בלפור, הכרטיסים לא היו בעיה. מכרתי כמעט אלף כרטיסים עד שבוע לפני המופע, האתגרים שם היו אחרים. האתגר של ההפקה של הבלוזיסט שאני מביאה עכשיו, טרי 'הרמוניקה' בין הוא להצליח לקיים הופעה במטולה ובבאר שבע מבלי להיות בערים האלו ועדיין להצליח לגרום לאנשים לרצות מהבית ולבוא להנות מאחת ההופעות היותר מדהימות שהם אי פעם ייראו.
אם הגעתם עד כאן ויש לכם עניין להפיק הופעה בעצמכם – צרו איתי קשר, בואו ניפגש לקפה, אשמח לספר לכם הכל לפרטים ולהציע את כל העזרה שאני יכולה בכדי שתבינו את כל מה שנדרש. אני מבטיחה לכם שאין שום דבר דומה להתרגשות של להצליח הפקה כזאת. גם להכיר את המוסיקאי שאתם מקשיבים לו כל כך הרבה שנים, גם לזכות להופעה הפרטית הזו שהתרחשה בעיקר בזכותכם וגם להצליח לעשות את זה שוב.
המופע הקרוב: טרי 'הרמוניקה' בין – 19.3 בארבי תל אביב, 18.3 ברקה באר שבע, 17.3 החקורה מטולה. כרטיסים כאן