אוקי - אז יוטיוב מתחיל להרוויח
צילום: הדמיה ממוחשבת
קווים מהירים לדמותו: נולד ב - 2003 לשני יזמים צעירים, שלא הבינו ולא חזו מה שייצא ממנו. אולי ההוכחה הטובה ביותר לכך שבעולם הוירטואלי תזמון הוא הגורם מספר אחת בהצלחה. יוטיוב נרכש על ידי גוגל ב - 2006 בסכום אדיר באותם זמנים: 1.65 מליארד דולר.
הרבה לגלוג וספקות הובעו על הרכישה הזו. האתר מאז לא הפסיק להפסיד, אבל גוגל המשיכה בחוסר אכפתיות, באדישות, בהתמדה, בעקשנות ובעיקר ובראיה לטווח רחוק.
למה האתר הפסיד?
מעבר לזה שלא היו בו פרסומות בשלב ראשון, יוטיוב בזבז הון על שרתים. רוב האנשים לא מודעים לענין הזה וחושבים שהוצאה על שרתים היא זניחה, אבל במקרה של וידאו וריבוי משתמשים בו זמניים, שילוב קטלני, ההפך הוא הנכון.
נניח לרגע שג'ו מאיידהו מעלה וידאו ליוטיוב. הוידאו מועלה לשרת בארה"ב. הוידאו הופך ויראלי במהירות וצופים בו לי מקוריאה, לודמילה מרוסיה, ז'אק מצרפת וחוסה מברזיל. בהנחה שיש 100,000 לודמילות, 250,000 חוסה וכן הלאה וכולם צופים בו זמנית, קובץ הוידאו חייב להיות מועתק לשרתים מחוץ לארה"ב ולנגן גם משם. כמות המשתמשים הבו-זמניים מחייבת את יוטיוב להתקין שרתים חזקים במיוחד ולפעמים אפילו מספר שרתים עבור אזור גיאוגרפי מסוים. כל זה עולה כסף. והרבה.
ויוטיוב לא עשתה חשבון מעולם: מהרגע שיכלה, הציעה איכות צפיה גבוהה, שקורעת עוד יותר את השרתים וזוללת רוחב פס. כל וידאו קודד מספר פעמים, בהתאם למספר האיכויות המוצעות, מה שאומר הכפלה והשלשה של מספר הקבצים. וכל זה עולה כסף. ממש הרבה.
יוטיוב אמנם הגבילה בהתחלה את אורכי הסרטים (מגבלה שקל להסיר אותה), אבל מעולם לא הגבילה מספר סרטונים למשתמש, מספר צפיות ועוד ועוד. זה ממש לא טריוויאלי. לשם השוואה, וימאו מגבילה עד היום נפח קבצים לשבוע לחשבון חינמי.
מאז הוכנסו פרסומות וכולנו מרגישים איך האגרסיביות שלהן עולה בהדרגה. זה החל בפרסומות שמופיעות על גבי המסך ואפשר לסגור אותן בקליק (Overlay), המשיך לפרסומות מקדימות (Pre-roll), שאפשר לדלג עליהן וכיום כבר לא ניתן לדלג על חלק מהפרסומות (אם הן קצרות מספיק).
מה עוד בקנה? זאת לא נדע, אולם בהסתמך על מה שקורה בשוק, סביר שנראה גם פרסומות באמצע הסרט (לתכנים ארוכים זה קיים פה ושם) וגם שנתבקש בעתיד לבחור בסוג הפרסומות שנרצה לראות (כמו ב - Hulu).
מאחר שיוטיוב מבוססת תוכן גולשים ומאחר שאין כל סלקציה עליו, יוטיוב גם החלה לתמרץ את משתמשיה והציעה שותפות הכנסה (Revenue Share) מפרסומות, עם עידוד ברור למשתמשים שמושכים יותר קהל.
הכנסות מפרסומות - לא מה שחשבתם
לא קל להרוויח מפרסומות באינטרנט. גם מי שלא מצוי בשוק הטלוויזיה יודע, שעל זמן אוויר משלמים הרבה ולכן זהו מגרש של הגדולים בלבד.
באינטרנט המצב אחר. הפרסום זול, זול מאוד. זה מצד מאפשר לבעלי עסקים קטנים, עצמאים ועמותות לפרסם ביוטיוב, אבל מצד שני לא נותן הרבה תקווה ליוצרי תוכן, שיודעים שהם יכולים לצפות ללא יותר מ - 3$ על כל אלף צופים. כל מי שניסה את מזלו ביו טיוב יודע שגם 1000 צופים אינו מספר קל להשגה ברוב המקרים.
התפנית
מתישהו, העקשנות החלה להשתלם. מספר הצופים ביו טיוב כל כך עלה, שאפילו השני גרוש על כל 1000 פרסומות הפכו למספר משמעותי. על פי הערכות של eMarketer, גוף רציני שחוקר את האינטרנט באופן קבוע, ההכנסות של יוטיוב ככל הנראה עמדו ב - 2013 על 5.6 מליארד דולר.
אחרי שיוטיוב יחלקו את הכנסה מהפרסומות וישלמו לספקי תוכן, הם צפויים להישאר עם קרוב ל - 2 מליארד דולר, 1.96 מליארד ליתר דיוק. זוהי עליה של 65% יחסית ל - 2012. צמיחה מרשימה.
חלקה של יו טיוב בהכנסות הבית של אבא ואמא גוגל עלתה בברוטו ל - 11.1% ובנטו (אחרי תשלום לבעלי זכויות ושותפי פרסום, לפני מסים), ל - 5.1%.
יפה. עכשיו כשיו טיוב יבקשו את הרכב המשפחתי לצאת למסיבה בסוף השבוע, אבא ואמא כבר יתקשו להגיד להם לא.
הפוסט נכתב ע"י חוקר המדיה יורם שפר ופורסם לראשונה בבלוג של אתר פילמדי