שבעת הכללים הראשונים לעיצוב סטארט אפ
הדס דרכלי - כפרה.קום
|
06.06.2013
|
חלק 1 מתוך 7: איך תדע לבחור מעצב מתאים למוצר הדיגיטלי שלך?
צילום: איור: כפרה.קום
כיום, כבר כמעט שאי אפשר להתעלם מהצורך בעיצוב. יותר ויותר חברות מייחסות לעיצוב המוצר חשיבות גדולה כחשיבות המוצר עצמו. על אחת כמה וכמה בעולם הסטארט אפ - מוצר שהוא וירטואלי, רעיון שעוד לא קיים, מודולים, אלגוריתמים חדשים, קודים מיוחדים לאפליקציות, מנועי חיפוש חכמים ועוד - מוצרי עולם הסטארט אפ הם רעיונות חדשים לקהל ועלולים להיות מאתגרים לקהל שאינו טכנולוגי. עיצוב לא מוצלח יצליח לבלבל גם את הטכנופילים הגדולים ביותר.
אז איך מוצאים את המעצב המתאים לעיצוב רעיון, תוכנה או חומרה?
עיצוב מוצלח לוקח את החזון של המהנדס, המתכנת, היזם או המשקיע, ומציגו בצורה הברורה והידידותית ביותר למשתמש, שתהיה גם אסתטית למופת.
אבל קודם כל, כדאי להבין ולהגדיר: מהו בעצם עיצוב?
עיצוב כולל בתוכו אינספור תחומים. בהפשטה, ניתן לתאר עיצוב כפעולה שיכולה לפתור כל בעיה ויזואלית - בעולם הפיזי או בעולם הוירטואלי. לכל מוצר או רעיון יש סיפור חוויתי העומד מאחוריו. עיצוב מוצלח עובד בצוותא עם הסיפור, מקדם אותו, מבליט אותו, תומך בו ומשרה ביטחון. העיצוב הוא הסיפור - באופן ויזואלי.
בעולם הפיזי, החוויה תלת מימדית וניתן לגעת במוצר ולהרגישו. בבואינו לרכוש מקרר או מכונת כביסה, האסתטיקה החיצונית ברורה, הפונקציה הראשית מוכרת, והפונקציות המשניות יועברו בעזרת ספרון הדרכה. לרוב אנו מכירים גם את המוניטין של המותג. כל אלה יחדיו יוצרים עבורינו את תמונת המוצר.
בעולם הסטארט אפ החוויה היא וירטואלית. כל הפרטים, מפונקציה ועד הרגשת הביטחון והאמינות במוצר מועברים על ידי העיצוב הדיגיטלי וחוויית המשתמש האינטראקטיבית. המוצר עצמו עשוי להיות מורכב מאלפי פרטים ופונקציות. העיצוב הוא תמונת המראה הויזואלית של המוצר, והוא כולל בתוכו את כל האלמנטים הויזואליים של הסיפור שמאחוריו – הלוגו והסלוגן, האתר, האפליקציה, הפונטים והטיפוגרפיה, סקאלת הצבעים, האייקונים, הכפתורים, המודולים השונים וסידור מיקומם במסך - כולם חוברים יחד ליצירת התמונה האינטראקטיבית עבור המשתמש.
לפניכם מספר עקרונות מבוססי ניסיון העשויים לעזור לכם למצוא את המעצב המתאים לעיצוב המוצר שלכם ולמקסם את התועלת מעבודתכם המשותפת:
1) חשיבה דיגיטלית - מעצב דיגיטלי למוצר של חברת סטארט אפ טכנולוגית צריך לחשוב אינטראקטיבית. קיבלתם המלצה? היכנסו לאתר שלושלה ובידקו. האם אתם מצליחים למצוא את דרככם בקלות? האם הסגנון העיצובי ברור ומתאים לכם? ישנם מעצבים המתמחים בסגנון אחד, ישנם אחרים המנווטים בין מספר סגנונות. כך או כך, לכל עבודה אמור להיות הייחוד שלה. סגנון אחד בלבד אינו בהכרח חיסרון, אך אם העבודות נראות כאילו יצאו תחת אותו מכבש כנראה שזה לא העיצוב שאתם מחפשים. אחרי הסקירה הראשונית, עיצרו ובידקו את עצמכם – מה החוויה שלכם בזמן הבדיקה? האם אתם מרגישים רצון להמשיך ולהסתכל? האם הונעתם לפעולה (לחיצה)? האם האלמנטים השונים על המסך ממוקמים באופן צפוף, מבולגן, מרווח מדי או הרמוני?
2) מעצב דיגיטלי לסטארט אפ צריך להיות בעל ידע טכנולוגי –זה לא סוד גדול שמעצבים ומתכנתים חושבים בצורה שונה. מומלץ לבחור מעצב עם ידע בסיסי בכתיבת קוד ולא רק בויז'ואל - אפילו אם הידע הזה מסתכם ב-HTML ו-CSS פשוטים. כדי לתכנן ממשק משתמש ויזואלי מוצלח (GUI – graphical user interface), המעצב צריך גם להבין מה ניתן לביצוע ואיך, וככל שההבנה גדולה יותר, כך יוכל ליצור מוצר סופי ידידותי יותר למשתמש. בעולם הסטארט אפ עם תאריכי ההשקה וגרסאות התוכנה המתעדכנות תדיר, מעצב שיודע לעבוד בצמוד לצוות הטכני ולדבר בשפתו, יחסוך לכם זמן וכסף, ויעשה את ההבדל בין מוצר מוצלח היוצא בזמן לבין מוצר פחות מוצלח שפיתוחו אף מתעכב.
3) הבנת תהליכים וראיית התמונה הגדולה - מעצב לסטארט אפ צריך לדעת לראות את דברים במרחב. כשמעצבים מוצר פיזי, המוצר אינו חייב לפעול בתיאום עם הסביבה הספציפית שבה הוא מצוי. הוא יכול לפעול בתיאום עם סביבתו, והוא יכול גם לפעול ברשות עצמו בלבד. כשמדובר במוצר דיגיטלי, בדומה לעיצוב ברודקאסט למדיה הטלוויזיונית, המוצר הוא תמיד חלק מהסביבה הדיגיטלית שלו. עיצוב ממשק של אתר או אפליקציה דורשים תפיסה מרחבית למיקום האלמנטים בפריים, ולהמשכיות בכל מסך ומסך. כל שלב עמוד מסך צריך להדריך ולהוביל את המשתמש עד לביצוע הפעולה.
4) הקשבה - מעצב דיגיטלי לסטארט אפ צריך לדעת להקשיב ליזם או לרעיונאי, להבין את הרעיון על בוריו, לשאול שאלות ולא לקחת דבר כמובן מאליו. כיום אנשי השיווק אינם היחידים להכיר בחשיבות העיצוב - היזמים רוצים אף הם לקחת חלק פעיל בהחלטות העיצוביות ובצדק. מוצר דיגיטלי הוא רעיון הדורש המשגה מפורטת, וחשוב למצוא מעצב שיידע להקשיב ולהבין את הרעיון, כדי שלא יבוזבז זמן יקר.
בדיוק באותו האופן, גם עליכם להקשיב. המעצב שלכם יכול לספק תובנות חדשות, עד לרמת שינוי רעיוני של המוצר. מעצב דיגיטלי מביא עימו לא מעט שנים של ניסיון באינטראקטיביות. כמובן שאינכם חייבים לקבל כל רעיון, אבל יש סיכוי טוב שבחלקם תוכלו בהחלט לעשות שימוש. חפשו את התכונה הזו במעצב שתבחרו, הכימיה ביניכם תימדד גם ברמת ההקשבה. טעויות רבות עלולות להופיע בגלל חוסר הקשבה בין שני הצדדים.
5) סבלנות – לכם, הממציאים, יש רעיון שכבר עיבדתם שוב ושוב מכל הכיוונים, פירקתם והרכבתם והוא הוא ברור לכם מתחילתו עד סופו. הצלחתם לגייס כסף, הצלחתם לבנות צוות טכני ונשמתם לרווחה (לכמה דקות). כשמגיעים לשלב העיצוב קוצר הרוח בשיאו, וקל לוותר ולעגל פינות. מעצב טוב יעשה ככל יכולתו לעמוד בלוחות הזמנים שלכם, אך זכרו כי עיצוב טוב דורש גם לא מעט תכנון מראש. המעצב אמנם אינו המשקיע, המתכנת או המפתח, אך הוא זה המעביר את הרעיון שלכם מהדימיון למציאות הדיגיטלית. לכן חשוב להיות סבלניים וסובלניים, ואם אתם לא בטוחים שהרעיון הועבר במלואו – חיזרו ודייקו בכל שלב פעם אחר פעם: מהן יכולות המוצר, מיהו קהל היעד, איך אתם רואים את המוצר שלכם, או כל פרט רלוונטי אחר החשוב לכם. זו גם ההזדמנות האחרונה שלכם לעבור בפעם האחרונה על הלוגיקה שמאחורי המוצר לפני שזה יקרום עור וגידים. נצלו אותה.
6) חופש פעולה – בחרו מעצב שאתם סומכים עליו ב-100%, וזה לא עיקרון ספציפי לסטארט אפ. ביצעתם את המחקר, בחרתם בקפידה מעצב שענה על כל הדרישות שלכם – סימכו עליו וסימכו על הבחירה שלכם. מעצב טוב שיקבל חופש פעולה גדול יותר, יקבל בשמחה את האחריות המקצועית, יהיה מושקע יותר בפרוייקט ואף יספק עבורכם כיוונים חדשים ויצירתיים שלא זיהיתם קודם. בסופו של יום, אם תעניקו למעצב חופש פעולה גדול הוא יראה את עצמו כחלק בלתי נפרד בפיתוח המוצר. מומלץ בחום.
7) מורכבות מול הפשטה – לא משנה כמה מתוחכם המוצר וכמה מתוחכם קהל היעד שלו, כוחו של עיצוב דיגיטלי טמון קודם כל בפשטות שלו. עיצוב מוצלח יעביר רעיון מורכב בצורה שתהיה פשוטה גם לקהל הכי לא טכנולוגי שתוכלו לדמיין. מעצב טוב יצליח להמיר את הרעיון המורכב שלכם לסדרת פעולות קלות להבנה. בשונה ממוצר פיזי, למוצר דיגיטלי קיימת תמיד האפשרות למדידה שיפור ועידכון. מכיוון שכך, הפשטות לא באה לידי ביטוי רק כלפי חוץ, באינטראקציות של המשתמש, אלא גם כלפי פנים – בלוגיקה הפנימית של הפעולות. שילובו של המעצב בשלב התכנון, יחד עם צוות הפיתוח, יכול לתת לכם ערך מוסף יקר מפז – פשטות לוגית. אם המוצר שלכם בנוי מסדרת פעולות פשוטה ולוגיקה ברורה, יהיה לכם קל יותר גם להוסיף מאפיינים ופעולות בעתיד, משהו שבטוח ידרש כאשר תצאו עם המוצר לשוק.
8) טרנדיות – כל מוצר, דיגיטלי או לא, הוא בן התקופה שבה יצא. בעולם הדיגיטלי ישנם טרנדים כמו בכל תחום אחר, ומעצב טוב יישאר כל העת עם אצבע על הדופק ויכיר את המגמות הקיימות, כמו גם את הטרנדים הקודמים, ויוכל להמליץ על הכיוון העיצובי המתאים לסיפור של המוצר, לאסטרטגיה, ולמודל העסקי שבחרתם.
9) מחיר – שאלת מיליון הדולר (או מעט פחות). ניסיון ומקצועיות מעלים את המחיר כמו בכל שירות פרימיום, ועשויים לחסוך זמן וכסף בטווח הארוך. אך מנעד המחירים בין מעצבים הוא כה רחב עד כי קשה לדעת מראש מה ההבדלים. מחיר התחלתי גבוה אינו תמיד מדד לאיכות.
אז איך תוכלו לדעת אם הצעת המחיר שקיבלתם ריאלית?
אחרי שעברתם על שמונת העקרונות הקודמים, פניתם למעצב וקיבלתם הצעת מחיר - בדקו מה היא כוללת. בדקו האם המעצב הוא ביצועיסט שמבצע פרוייקט בחברה וממשיך לפרוייקט הבא, או שהוא נשאר ומלווה את הפרוייקט לאורך כל הדרך. בדקו מה התעריפים לשעות עבודה נוספות מעבר לפרוייקט המוגדר. בררו מה רמת המחויבות והמעורבות שהמעצב מוכן לקחת על עצמו, ותמורת איזה סכום. בדקו כמה פרוייקטים קיימים בסטודיו או שהמעצב לוקח במקביל. כדאי וחשוב שתהיה נוכחות והתחייבות מלאה לפרוייקט שלכם, ולאורך זמן.
השלב בו אתם נמצאים יכול אף הוא לשחק תפקיד בשאלת המחיר – אם אתם בתחילת דרככם ותחת מגבלות תקציב, תוכלו להסתפק במעצב מתחיל המציע תעריפים נמוכים. אם אתם בשלב מתקדם, ייתכן שיהיה עדיף כלכלית למתוח את מגבלות התקציב ולשכור מעצב מנוסה יותר. בנוסף, אתם תמיד יכולים לנסות ולמצוא מעצב מנוסה שיאמין במוצר וירצה לעבוד תחת תעריפים נמוכים יותר בתמורה לאופציות עתידיות.
לסיכום
חיבור עם מעצב מוצלח, מנוסה ומקצועי, עומד בלוחות זמנים שנעים ונוח לעבוד איתו העומד במגבלות התקציב שלכם אפשרי. אמנם זו אינה חתונה קתולית, אך גם אינו רחוק מכך. במוצר דיגיטלי, שלב העיצוב אינו נגמר בעלייה לאוויר וכדאי להשקיע מאמצים ומשאבים באיתור מעצב כזה, שיחסוך לכם הרבה כאב ראש, זמן וכסף בעתיד, ולאורך זמן.
המאמר נכתב ע"י הדס דרכלי, ייעוץ וליווי פרוייקטים דיגיטלים
www.kapara.com
hadas@kapara.com
hadas@kapara.com
אולי זה יעניין אותך...
"טור פרידה" - ראיון עם הצלם עפר ינוב
פגשנו את עפר ינוב, צלם קולנוע מוערך וזוכה פרס אופיר לשיחה על הסרט "טור פרידה"
AI ומה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול
בעם התקדמות הבינה המלאכותית מתפתחת חרדה קיומית סביב העתיד המקצועי של בני האדם, כאשר כישורים יצירתיים ותכנוניים עלולים להיות מיותרים. מהו מקום האדם בעו
קריאה לשינוי: די עם הגוסטינג והגייזלייטינג בתהליכי גיוס
יובל אבידני על הצורך להפסיק את התנהלות הגוסטינג והגייזלייטינג כלפי מועמדים בתהליכי גיוס, וקורא לשקיפות, כבוד, והתייחסות אנושית כלפי כל מועמד.
פרק חדש ברגולציית הבינה המלאכותית
הצעת חוק ה-EU AI Act עומדת להפוך את האיחוד האירופי למוביל העולמי ברגולציית בינה מלאכותית. היא מעמידה את אירופה בחזית המאבק באתגרים האתיים והמשפטיים של
הכן רזומך לעידן ה AI
הידעת? 96% מהחברות שיגייסו בשנת 2024 יחפשו עובדים ועובדות עם כישורי AI! זה הזמן להתחיל להיערך.
כשיש קשרים מי צריך פרוטקציה
בעידן שבו דיגיטל וחדשנות הם מנועי צמיחה, ישנו מנוע נוסף, שלא מקבל מספיק תשומת לב וחשיבות…